اموال و وظایف جمعدار اموال در حسابداری

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

اموال از دید حسابداری چیست؟

اموال کلمه اى است عربی و جمع مال است. اموال در لغت به معنی مالها، املاک و اسباب و امتعه و کالا و ثروت و هر چیزى که در تملک کسی باشد، یا در تصرف و دست کسی باشد، گفته می شود. در فارسی هم به مال خواسته می گویند.

در اصطلاح مال عبارت است از چیزى که ارزش اقتصادى داشته و قابل تقویم به پول بوده و ارزش مبادله را دارا باشد. بنابر این حقوق مالی مانند حق صاحب علامت تجارى هم مال محسوب می شود.

در اصطلاح حقوقی هر چیزى که انسان می تواند از آن استفاده کند و قابل تملک هم باشد، مال است. چیزى که قابلیت داد و ستد ندارد ولو اینکه مورد نیاز انسان باشد به آن مال گفته نمی شود، به اموال دارایی ثابت نیز گفته می شود.

مال باید قابل اختصاص دادن به شخص حقیقی یا حقوقی باشد. در صورت اختصاص به شخص، قابل نقل و انتقال باشد، پس هر چه که مستقلاً قابل نقل و انتقال نیست، مال نیست. قابل داد و ستد باشد و براى آن عرضه و تقاضا مطرح بوده و بتوان آن را به پول ارزیابی کرد. مفید باشد و نیازى را برآورد، خواه آن نیاز مادى باشد یا معنوى.

اموال به دو بخش تقسیم می شود: اموال منقول و اموال غیرمنقول

اموال منقول: اموالی هستند که هرچقدر از آنها استفاده شود فرسوده وخراب می شوند ولی از بین نمی روند و قابلیت جابجایی نیز دارند مانند (کامیون ؛ میزتحریر …)

اموال غیر منقول: اموالی که قابلیت جابه جایی ندارند ونمی توان آنها را ازمکانی به مکان دیگر برد.مانند (زمین ؛ ساختمان )

اموال منقول خود به ٣ دسته تقسیم می شوند:

اموال منقول مصرفی: اموالی هستند که بر اثر استفاده، به صورت جزئی یا کلی از بین می روند (کالاهاى مصرفی)

اموال منقول غیر مصرفی: آن دسته اموالی هستند که بدون تغییر محسوس و از دست دادن مشخصات اصلی بطور مکرر مورد استفاده گیرند.

برچست اموال منقول آموزش حسابداری آکادمی رشد مالی

اموال منقول در حکم مصرفی: اموالی هستند که در ظاهر با اموال غیرمصرفی مشابهت دارند اما به لحاظ طبیعت و ماهیت یا ارزش کم، تنظیم حساب براى آنها بصورت اموال غیرمصرفی ضرورت ندارد. مانند کاذیه ، انبردست ، خط کش و…

نکته : معمولا ”اموال منقول مصرفی” با نام کالاهاى مصرفی شناسایی و طبقه بندى می شوند.

تعریف جمعدار اموال

انجام اقدامات لازم به منظور نصب علائم مخصوص و برچسب هاى شماره دار بر روى هر یک از اموال و تنظیم صورت موجودى مانده اموال مصرفی در آخر هر سال و ارسال صورت حساب به اداره کل اموال طبق مقررات مربوط و صدور پروانه خروج براى اموال، تهیه صورت اموال زائد و اسقاط و ارسال آن به تصمیم گیرندگان جهت کسب اجازه فروش و یا صدور دستور حذف، ممیزى و رسیدگی به سیاهه اموال اسقاطی ,نگاهدارى حساب کلیه اموال منقول و غیر منقول، مسروقه و یا از بین رفته، طبق دستورالعمل هاى ایجاد شده شرکت و ثبت مشخصات آنها در دفاتر اموال نظارت بر فعالیتهاى واحد مربوط و ارائه راهنمائی هاى لازم به کارکنان تحت سرپرستی و تقسیم کار بین آنها بنابراین می توان شرح وظایف جمعدار اموال را به صورت زیر توضیح داد:

ردگیرى و نظارت بر جابجایی اموال، بخشی از سیستم مدیریت اموال است. در تمام سازمانهاى بزرگ، ردگیرى مکان اموال، تعداد و شرایط نگهدارى آنها پروسه اى زمانبر، پر خطا و پر هزینه است. در سالهاى اخیر استفاده از بارکد در ردگیرى اموال رایج گشته است، این کار به لحاظ سرعت و دقت در صورت بردارى نسبت به قرائت عینی داراى مزیت است، لیکن بارکد به لحاظ محدودیت هاى خاص خود راهکار ایده الی نیست.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” اموال و وظایف جمعدار اموال در حسابداری “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

4 دیدگاه

هر سؤال و یا دیدگاهی داری مطرح کن!... (خیلی سریع پاسخ میدیم)

    • با عرض سلام و احترام
      طبق قانون هیچ محدودیتی نسبت به میزان حقوق و دستمزد به جز حداقل حقوق مصوب دولت وجود ندارد، اما بنا به عرف در صورتی که شرکتی تحت ردیف شغلی قرار بگیرد طبق جدول اعلامی در تامین اجتماعی (که همه ساله برای تمام صنوف تهیه میشود) از طرف کارفرما قابل پرداخت است ، مجدد تاکید میکنم با وجود این اگر کارفرما قراردادی با میزان کمتر از مبلغ یادشده (جدول حقوق و دستمزد تامین اجتماعی) به شرط حفظ حداقل میزان حقوق و دستمزد تعیین شده مصوبه با لحاظ نمایید مشکلی وجود ندارد.
      پس لطفا تمام موارد مربوط به حقوق و دستمزد را قبل از امضا قرارداد با کارفرما توافق و در متن قرارداد لحاظ نمایید
      با تشکر از حسن توجه شما

  • سلام وقت بخیر بنده در یک درمانگاه بزرگ مشغول هستم شغل جمعداری اموال به من پیشنهاد شده میخاستم راهنمایی بفرمایید از کجا شروع کنم ایا اموزش خاصی لازم داره

    • دوست من سلام کلیه امور نظارتی بر اموال مصرفی و سرمایه جزو وظایف جمعدار هست در همین راستا شما باید آموزش‌های ثبت ورودی و محل مصرف اموال , (اسباب و اثاثیه اداری و شغلی مجموعه ای که در حال فعالیت در آن هستید) و نظارت دوره ای جهت سلامت و یا ارزیابی استهلاک اموال و گزارشات خرید و خروج اموال جهت اسقاط و فروش رو ببنید معمولا رویه مشخصی برای هر شرکت و موسسه تنظیم میشه که قطعا قبل از استخدام با شما درمیان گذاشته میشه ؛ بهتره در اوایل کار رویه های موجود و دستورالعمل‌های شرکت رو مطالعه و بررسی کنید و تمام دارایی های دارای ارزش و استهلاک پذیر رو بارکد و یا شماره گذاری کنید و برای تحویل هر اسباب و اثاثیه ای رسید تحویل و مسئول مشخص نمایید.
      نکته مهم اینجاست که جمعدار جزو نیروهایی هست که شرکت باید در پروسه تسویه حساب پرسنل تاییدشرا دریافت کند چراکه بعضا پرسنل رسیدی جهت تحویل اموال شرکت نزد جمعدار دارد که باید وسیله تحویلی را عودت داده و تایید جمعدار را جهت تسویه دریافت کند به طور کلی جمعدار وظیفه مشابه انباردار دارد با این تفاوت که اموال تحویل گرفته شده توسط وی در جای جای شرکت و مجموعه در حال استفاده است و مسئولیت نظارت بر کلیه رویه از دریافت – تحویل – مصرف و حتی خروج از چرخه دارایی شرکت را بر عهده دارد.

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.