آموزش بهای تمام شده انواع دارایی های مشهود و دارایی در جریان ساخت

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

چگونگی تعیین بهاى تمام شده یک قلم دارائى ثابت مشهود

بهای تمام شده دارایی های ثابت عبارتند از : تمام مخارج مرتبط مستقیم عادی و ضروری که برای رساندن دارایی به وضعیت قابل بهره برداری متحمل می شود.

الف) بهاى تمام شده زمین: کلیه مخارج لازم براى تحصیل آماده سازى زمین منظور شود. برخی از اجزاى مشخص بهاى تمام شده زمین عبارتند از: قیمت خرید، مخارج مربوط به نقل و انتقالات و حق الثبت و تنظیم سند و سایر هزینه هاى مربوط، مخارج مربوط به تسطیح آماده سازى زمین

‌ب) بهاى تمام شده تأسیسات و محدثات در زمین دارایی هایی که جهت نگهدارى زمین و تسهیل در رفت و آمد و … ایجاد می شود.

ج) بهاى تمام شده ساختمان: تمامی مخارجی که براى انتقال مالکیت ساختمان به خریدار و آماده سازى آن براى استفاده مورد نظر انجام می شود و عموماً قابل انتقال به بهاى تمام شده ساختمان است.

دارایی هایی نظیر قفسه بندى، پارتیشن و کتابخانه اگر در ساختمان نصب شده باشد و نقل و انتقال آن باعث خرابی یا نقص ساختمان گردد، جزء بنا محسوب می شود و مخارج ساخت آن به حساب بهاى تمام شده ساختمان منظور می گردد.

در صورتی که، داراییهاى مزبور در بنا نصب نشده باشد، جز اموال منقول محسوب شده و در حساب اثاثیه یا تجهیزات ثبت می گردد. زیرا عمر اینگونه دارایی ها با ساختمان متفاوت است.

همچنین، تاسیسات منصوب در بنا از قبیل لوله کشی داخل ساختمان که جداسازى بهاى آن از از بهاى ساختمان به آسانی امکان پذیر نمی باشد بعنوان بخشی از ساختمان طبقه بندى می شود.

ح) بهاى تمام شده تاسیسات: کلیه هزینه هاى خرید اعم از منابع داخلی و خارجی (مشتمل بر هزینه هاى ارزى تا مبداء ورود و نصب و راه اندازى و ساخت تاسیسات، به استثناى تاسیسات منصوبی که در بناى ساختمان بکار رفته است) به حساب بهاى تمام شده تاسیسات منظور می گردد.

چ) بهاى تمام شده وسایط نقلیه: کلیه هزینه هاى خرید، شماره گذارى، مالیات، عوارض، بیمه اعم از بدنه، شخص ثالث (براى بار اول) و لوازم اضافی که همراه وسلیه نقلیه تحویل می شود، جز بهاى تمام شده دارایی محسوب می شود.

هزینه هاى کمیسون، حق دلالی و نظایر آن بخشی از بهاى تمام شده محسوب نشده و به حساب هزینه دوره منظور میگردد.

د) بهاى تمام شده ماشین آلات و تجهیزات: کلیه مخارج لازم براى خرید و آماده سازى ماشین آلات و تجهیزات جهت استفاده مورد نظر، قابل انتقال به بهاى تمام شده ماشین آلات و تجهیزات است که معمولاً متشکل از: قیمت خرید پس از کسر کلیه تخفیفات تجارى و نقدى، هزینه حمل و بیمه بارگیرى طول دوره حمل، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی واردات، مخارجی که براى راه اندازى دارائی تا مرحله بهره بردارى انجام می شود.

از قبیل: محوطه سازى و زیرسازى نصب و حق الزحمه خدمات فنی، مخارج بازسازى و مرمت که براى قابل استفاده ساختن ماشین آلات دست دوم خریدارى شده انجام می شود، وجوه غیر قابل استرداد مربوط به سفارش ماشین آلات و تجهیزات، هزینه، سود و کارمزد وام هاى اخذ شده در مرحله ساخت و همچنین هزینه یوزانس مربوط به خرید خارجی دارایی هاى سرمایه اى.

نکته: مخارج غیر عادى نظیر؛ پرداخت جریمه به علت تأخیر در پرداخت حقوق گمرکی یا تعمیر قطعاتی از ماشین آلات که در حمل و نقل خسارت دیده یا مخارج اضافی که بدلیل اشتباه در نصب ماشینآلات پرداخت می شود، نباید به بهاى تمام شده حساب فوق منظور گردد.

ذ‌) بهاى تمام شده اثاثیه: عبارتند از؛ کلیه هزینه هاى خرید و راه اندازى.

ر‌) بهاى تمام شده ابزارآلات: عبارتند از؛ کلیه هزینه هاى خرید و راه اندازى.

به طور کلی براى حسابدارى دارایی هاى ثابت از استاندارد 11 حسابدارى استفاده می شود. بر اساس این استاندارد، نمونه مخارجی که می توان به طور مستقیم یا غیر مستقیم به دارایی ثابت انتساب داد به شرح زیر است:

الف) هزینه حقوق و مزایاى کارکنانی که بطور مستقیم در ساخت دارایی ثابت مشهود مشارکت داشته اند.
ب) مخارج آماده سازى محل نصب،
ج) مخارج حمل و نقل اولیه،
د) مخارج نصب و مونتاژ،
ه) مخارج تولید آزمایشی دارایی، پس از کسر خالص عواید حاصل از فروش اقلام تولید شده (نظیر نمونه هاى تولید شده هنگام آزمایش تجهیزات)،
و) حق الزحمه خدمات فنی و حرفه اى، و
ز) مخارج سربار عمومی مرتبط با رساندن دارایی به وضعیت قابل بهره بردارى مانند حقوق مدیر پروژه هاى سرمایه اى.

موارد زیر نمونه مخارجی است که در بهاى تمام شده دارایی هاى ثابت مشهود منظور نمی شود:

الف) مخارج افتتاح تأسیسات جدید،
ب) مخارج معرفی کالا یا خدمات جدید(شامل مخارج تبلیغات و آگهی)،
ج) مخارج برقرارى فعالیت هاى تجارى در مکانهاى جدید یا با مشتریان جدید (شامل مخارج آموزش کارکنان)،
د) مخارج ادارى

دارایى هاى در جریان تکمیل

به دارایی هایی که توسط خود واحد تجارى ساخته شده و سپس در جریان عملیات خود از آن استفاده می نماید، دارایی در جریان تکمیل گفته می شود.

کلیه هزینه هاى مربوط به ساخت دارایی که قابل رهگیرى فقط به خود این دارایی هستند و فقط مربوط به ساخت آن می باشند، در زمان انجام، به بهاى آن اضافه می شود.

ثبت خرید دارایى هاى ثابت

در زمان خرید دارایی هاى ثابت، خرید دارایی از طریق ثبت زیر گزارش و ثبت می شود:

ثبت حسابداری در زمان خرید دارایی هاى ثابت آموزش حسابداری آکادمی رشد مالی

براى دارایی هاى در جریان تکمیل، مثلا ساختمان، کلیه هزینه هاى مربوطه به حساب دارایی در جریان تکمیل برده می شود و پس از اتمام ساخت، از این حساب خارج و به حساب دارایی ثابت وارد می شود.

در زمان ساخت:

ثبت حسابداری در زمان ساخت دارایی هاى ثابت آموزش حسابداری آکادمی رشد مالی

در زمان تکمیل:

ثبت حسابداری در زمان تکمیل دارایی هاى ثابت آموزش حسابداری آکادمی رشد مالی

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آموزش بهای تمام شده انواع دارایی های مشهود و دارایی در جریان ساخت “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.