حسابداری بدهی های مربوط به کارکنان

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

بدهی های مربوط به کارکنان شامل چه حسابهایی است؟

این بدهی ها شامل حقوق پرداختنی، ذخیره مرخصی استحقاقی و پاداش کار کنان خواهد بود

حساب حقوق پرداختنی

در صورتی که حقوق کارکنان محاسبه ولی پرداخت نشود، مبلغ قابل پرداخت بابت حقوق آنها به عنوان موسسه خواهد بود که در دسته بدهی های کوتاه مدت دسته بندی می شود.

و تا زمانی که پرداخت نگردد در قسمت بدهی های ترازنامه نمایش داده می شود و پس از پرداخت مبلغ مورد نظر حذف می گردد. به عبارتی به عنوان یک بدهی کاهش یافته (بدهکار) مبلغ وجه نقد پرداختی که پرداخت شده، کاهش می یابد (بستانکار می شود).

حساب ذخیره مرخصی استحقاقی

ذخیره مرخصی استحقاقی استفاده نشده کارکنان باید در پایان سال هر دوره مالی محاسبه و در دفاتر مالی ثبت گردد. ذخیره مرخصی استحقاقی کارکنان به عنوان یک بدهی جاری گزارش می شود زیرا مبلغ آن دارای سررسید معین نیست و کارمند در هر زمانی قادر به دریافت مبلغ آن خواهد بود.

بر اساس قانون حداکثر ایام قابل ذخیره در هر سال 9 روز خواهد بود. در این حالت نیز مبلغ فوق الذکر از طرفی در زمره پرداختی های موسسه بابت هزینه ایام مرخصی استفاده نشده خواهد بودو از طرفی در دسته بدهی های موسسه است که تا زمان پرداخت به عنوان بدهی و تحت عنوان ذخیره مرخصی استحقاقی در بستانکار ترازنامه باقی خواهد ماند و در زمان تسویه از طریق بدهکار شدن به مبلغ صفر خواهد رسید.

حساب ذخیره پاداش کارکنان

بر اساس قوانین وزارت کار و امور اجتماعی، به کارگران مشمول قانون کار به میزان دو برابر حقوق و دستمزد تا سقف سه برابر حداقل حقوق طبق قانون کار، به نسبت کارکرد سالیانه عیدی و پاداش تعلق می گیرد.

اگر پاداش تعلق گرفته در پایان سال پرداخت نشود باید این مبلغ در حسابی تحت عنوان ذخیره پاداش کارکنان منظور گردد تا در زمان پرداخت با همین حساب تسویه و صفر گردد.

حساب پاداش پرداختنی کارکنان

در اکثر واحدهای تجاری برای تشویق و افزایش کارایی کارکنان علاوه بر حقوق و مزایا مبالغی نیز به صورت پاداش تحت عنوان سهم کارکنان از سود واحد تجاری پرداخت می گردد.

اگر پاداش مبتنی بر درآمدهای کسب شده و یا محصول د شده باشد، محاسبه پاداش خیلی دشوار نخواهد بود و به این ترتیب است که هر زمان می توان درآمد و یا تولید مشمول مالیات را تعیین و با ضرب آن در عامل پاداش، میزان پاداش را محاسبه کرد.

اگر پاداش مبتی بر سود شرکت باشد، تعیین مبلغ پاداش مشکل تر می باشد. پاداش های پرداختی به کارکنان یک هزینه قابل قبول مالیاتی است و در محاسبات سود دوره به عنوان یک هزینه مد نظر قرار می گیرد.

بنابراین برای این گونه پاداش ها ثبت مربوطه با بدهکار کردن هزینه پاداش و بستانکار کردن حساب پاداش پرداختنی کارکنان در دفاتر ثبت می گردد و تا زمانی که پرداخت نگردیده است همچنان به عنوان یک بدهی در ترازنامه گزارش می گردد.

حساب غیبت های مشمول پرداخت کارکنان

در برخی از موارد، کارکنان ضمن غیبت در محل کار، می توانند از پرداخت های مربوط به این روزهای غیبت استفاده نمایند. مرخصی با حقوق یکی از مواردی است که در آن، کارکنان در شرکت حضور نداشته ولیکن مشمول دریافت خواهند بود.

به شرط آنکه تعهد کارفرما برای این پرداخت ها مربوط به خدمات قبلی کارکنان باشد، استحقاق کارکنان به دریافت این حقوق و مزایا مشروط به خدمات بعدی نباشد (یعنی نیاز به انجام کار در آینده نباشند) و بتواند این مزایا انباشته و جمع گردد حتما توسط کارفرما قابل پرداخت باشد، این پرداخت ها تا زمانی که پرداخت نشده باشند در زمره بدهی های شرکت خواهند بود و تحت سرفصل حقوق پرداختنی ایام مرخصی در قسمت بدهی های ترازنامه گزارش می شوند.

این بدهی در حالت عادی در زمره بدهی های جاری ترازنامه گزارش می گردد؛ مگر آنکه احتمال رود که کارکنان ظرف یکسال از مرخصی یا حقوق خود استفاده نکنند که در این شرایط بدهی غیر جاری است.

حساب پاداش های پرداختنی مدیران

برای تشویق مدیران نیز، در برخی از مواقع، شرکت ها درصدی از سود را به عنوان پاداش مدیران در نظر می گیرند.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” حسابداری بدهی های مربوط به کارکنان “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.