آموزش حسابداری دارایی های مشهود و انواع دارایی ها از لحاظ استهلاک

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

آموزش حسابداری دارایی های مشهود و استهلاک دارایی ها

در هر سازمان و شرکتی، برنامه ریزى تولید و فروش بهمراه استفاده بهینه از منابع مختلف سازمان یکی از مهمترین فعالیت هاى آن سازمان بشمار می رود.

برنامه ریزى تولید و تصمیم گیرى در مورد منابع مختلف سازمان جهت بهبود بخشی با فرآیندهاى تولید و عرضه محصولات به مشتریان نیاز به آگاهی دقیق از منابع سازمان دارد. امروزه می توان منابع متفاوتی را براى هر سازمان نام برد که یکی از موثرترین آنها دارایی ها هستند.

دارایی در علم حسابدارى، عبارت است از کلیه اموال و حقوقی که داراى ارزش پولی باشند. دارایی هاى یک واحد ممکن است پدیده هاى عینی و مشهود باشند.

مثل زمین، ساختمان، موجودى نقدى و موجودى کالا، یا به صورت حقوق مالی و امتیازات غیر قابل رویت، مثل سرقفلی و مطالبات از اشخاص. دارایی ها در ترازنامه به گروههاى متمایزى تقسیم می شوند، دو گروه که مورد استفاده بیشترى دارند عبارتند از دارایی هاى جارى و دارایی هاى ثابت.

دارایی های جاری

این دارایی ها اقلامی هستند که انتظار می رود در طی یک سال یا یک دوره عملیاتی از تاریخ تنظیم ترازنامه (هر کدام که طولانی تر است) به وجه نقد تبدیل، یا مصرف و یا فروخته شوند.

مانند: بانک ها- صندوق- تنخواه گردان- بدهکاران- پیش پرداخت ها- موجودى کالا و ملزمات ادارى.

معمولاً دارایی هاى جارى بر حسب سرعت تبدیل شدن به وجه نقد و یا مصرف در ترازنامه منعکس می گردند.

دارایى هاى ثابت از لحاظ استهلاک پذیری

این دارایی ها، اقلامی مشهود با عمرى طولانی می باشند که در جریان عملیات موسسه مورد استفاده قرار می گیرند. دارایی هاى این گروه به مرور زمان و پس از استفاده مکرر مستهلک می گردند به همین دلیل براى هر یک از دارایی هاى ثابت استهلاک منظور می شود. (به استثناء زمین که مستهلک نمیگردد)

مانند: زمین- ساختمان- تاسیسات- ماشین آلات وتجهیزات- ابزارآلات -وسائل نقلیه ومنصوبات- قالب ها- لوازم آزمایشگاهی و داراییهاى سرمایهاى موجود در انبار.


خود این دارایی ها به سه دسته زیر طبقه بندی می شوند:
1- دارایی هاى استهلاک پذیر
2- دارایی هاى استهلاک ناپذیر و
3- دارایی هاى نقصان پذیر

دارایی هاى استهلاک پذیر

این دارایی ها داراى عمر اقتصادى معین و محدودى می باشند و طی عمر برآوردى خودشان مستهلک می شوند.

مانند: وسایط نقلیه، ساختمان، ماشین آلات، اثاثه و منصوبات و…

دارایی هاى استهلاک ناپذیر

این دارایی ها عمر نامحدودى دارند ودر اثر استفاده تحلیل نمی روند مثل زمین

دارایی هاى نقصان پذیر

این دارایی ها بر اثر استخراج تهی می شوند و به موجودى مواد یا کالا تبدیل می شوند. از جمله جنگل ها ، معادن و ذخایر طبیعی است که در ترازنامه در گروهی جدا بعنوان معادن و ذخایر طبقه بندى می شوند.

بنابراین ، عمر طولانی ؛ منابع آتی قابل اندازه گیرى و استفاده در روال عادى عملیات سه ویژگی مهم دارایی هاى ثابت مشهود می باشد.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آموزش حسابداری دارایی های مشهود و انواع دارایی ها از لحاظ استهلاک “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.