آشنایی با حساب سرمایه ، اندوخته ها ،سود و زیان انباشته و مازاد تجدید ارزیابی

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

حقوق صاحبان سهام (سرمایه) چیست و شامل چه زیر حسابهایی می باشد؟

سرمایه (حقوق صاحبان سهام) حق یا ادعای مالی مالک یا مالکین واحد اقتصادی نسبت به دارایی های واحد اقتصادی را سرمایه می نامند که از کسر جمع بدهی ها واحد تجاری از جمع دارایی های آن حاصل می شود.

سرمایه دارای ماهیت بستانکار و انواع مختلف دارد که شامل موارد زیر است:

حساب اندوخته ها

به آن قسمت از سود که قابل تقسیم بین سهامداران نبوده و به دلایل قانونی و الزامات مدیریت (برای مثال به دلیل تقویت بنیه مالی شرکت) و قبل از تقسیم سود کسر می شود اندوخته گفته می شود؛ اندوخته قانونی و یا اندوخته طرح و توسعه و …

حساب سود وزیان انباشته

این حساب یکی از حسابهای مهم در قسمت چپ ترازنامه است. این مورد حسابی است که مانده بستانکار آن معرف سود قابل تقسیم به سهامداران است و مانده بدهکار آن نشانگر زیان انباشته است، در هر سال، نتیجه عملکرد سالانه (سود یا زیان) به این حساب برده می شود.

حساب مازاد تجدید ارزیابی

هر گونه تغییرات بعدی در ارزش دارایی های یک واحد تجاری تحت عنوان مازاد تجدید ارزیابی دسته بندی می گردد. در صورتی که کارشناس رسمی و دارای صلاحیت، افزایش ارزش یک دارایی را تایید کرده باشد، این افزایش ارزش از یک طرف به دارایی و از طرف دیگر در حساب مازاد تجدید ارزیابی لحاظ می گردد.

این افزایش ارزش به علت آنکه باعث افزایش حقوق صاحبان سهام نسبت به دارایی های شرکت می باشد، در طبقه مربوط به حقوق صاحبان سهام آورده می شود. به این منظور دارایی مورد نظر افزایش ارزش یافته (بدهکار می شود) و مازاد تجدید ارزیابی نیز افزایش می یابد (بستانکار می شود).

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آشنایی با حساب سرمایه ، اندوخته ها ،سود و زیان انباشته و مازاد تجدید ارزیابی “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.