آموزش موجودی کالا و محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

تعریف موجودی کالا بر اساس استاندارد شماره 8 حسابداری

موجودى مواد و کالا به دارایى هایى اطلاق مى شود که:

بر اساس تعریف فوق از موجودى کالا، مى توان کالاها را به دسته هاى مختلفى تقسیم نمود. موجودى مواد اولیه، موجودى کالاى ساخته شده (کالایى که براى فروش آماده شده یا خریدارى شده که به آن محصول نیز اطلاق مى شود)

موجودى کالاى در جریان ساخت (کالایى که نه ویژگى هاى مواد اولیه را دارد و نه ویژگى هاى کالاى ساخته شده) و کالاى خریدارى شده جهت فروش.

بهای تمام شده موجودی مواد و کالا

بهاى تمام شده موجودى مواد و کالا باید دربرگیرنده مخارج خرید، مخارج تبدیل و سایر مخارجى باشد که واحد تجارى در جریان فعالیت معمول خود، براى رساندن کالا یا خدمات به مکان و شرایط فعلى آن متحمل شده است.

کاربرد محاسبه بهای تمام شده

یکى از موارد اساسى در محاسبات مربوط به موجودى کالا، محاسبه بهاى تمام شده است.

حال سوال اینجاست که بهاى تمام شده چیست؟ و چرا اینقدر در تمام متون حسابدارى به اهمیت آن اشاره مى شود؟

غالبا تصورها بر این است که بهاى تمام شده و محاسبه آن صرفا در واحدهاى تجارى با فعالیت تولیدى انجام می گیرد. در حالى که این تصور کاملا اشتباه است فرض کنید شما موسس یک شرکت با فعالیت بازرگانى هستید.

با توجه به ماهیت فعالیت شما، سود یا زیان حاصل از عملکرد طى یک سال، ناشى از کلیه فرآیندهاى کسب درآمد و تحمل هزینه است که با کسر کردن هزینه ها از درآمدها، محاسبه خواهد شد. این عملیات را مى توان از طریق دسته بندى درآمدها و هزینه ها بدست آورد. یکى از مهمترین مخارج هر فعالیت، بهاى تمام شده است. در یک شرکت بازرگانى، در صورتى که از مبلغ فروش، هزینه هاى مربوط به آماده براى فروش نمودن کالاها کسر گردد، سود ناخالص بدست مى آید.

این هزینه ها شامل: بهاى خرید مواد، هزینه حمل، گمرک، بیمه و سایر هزینه هایى است که براى به مرحله استفاده و فروش رسیدن کالاها تحمل مى شود.

در یک شرکت با فعالیت تولیدى نیز، بهاى تمام شده کالا، شامل کلیه هزینه هایى است که در زمان تولید و تبدیل شدن به محصول و رسیدن به شرایط فروش، تحمل مى گردد. از جمله این هزینه ها مى توان به هزینه مواد مصرفى، دستمزد و سربار تولیدى اشاره نمود. فرآیند محاسبه بهاى تمام شده در واحدهاى خدماتى نیز قابل محاسبه است و به عبارت دیگر در هر واحدى و با هر نوع فعالیتى مى توان بهاى تمام شده را محاسبه نمود.

پس از محاسبه بهاى تمام شده و کسر کردن آن از فروش خالص هر واحد تجارى، سود ناخالص محاسبه مى گردد و پس از آن سایر درآمدها اضافه و سایر هزینه ها کسر مى گردند تا سود خالص محاسبه شود.

ماهیت حساب موجودی مواد و کالا

حساب موجودى مواد و کالا یکى از اساسى ترین و مهمترین عناصر ترازنامه است که در دسته دارایى هاى جارى طبقه بندى مى گردد و علت آن است این دارایى ها ظرف مدت یک سال یا یک چرخه عملیاتى هرکدام طولانى تر است، مصرف یا بفروش مى رسند.

به دلیل آنکه این حساب در دسته حسابهاى دارایى است، داراى ماهیت بدهکار مى باشد و به عبارت دیگر افزایش آن، در بدهکار و کاهش مبلغ در بستانکار این حساب وارد مى شود.

محاسبه سود ناخالص به صورت مرحله ای

مرحله اول: براى محاسبه سود ناخالص خواهیم داشت:

 

مرحله دوم: براى محاسبه فروش خالص نیز خواهیم داشت:

 

مرحله سوم: براى محاسبه بهاى تمام شده کالاى فروش رفته به صورت مرحله به مرحله پیش خواهیم رفت و بنابراین در ابتدا بهاى تمام شده را به صورت کلى زیر خواهیم داشت :

 

مرحله چهارم: در ادامه نیاز است تا خرید خالص نیز محاسبه گردد و بنابراین خواهیم داشت:

برای محاسبه سود یا زیان ناخالص واحد تجارى از مرحله چهارم خرید ناخالص محاسبه مى گردد و سپس در مرحله سوم قرار داده مى شود تا بهاى تمام شده کالاى فروش رفته محاسبه گردد.

سپس در ادامه، در مرحله دوم نیز فروش خالص را محاسبه مى نماییم و به همراه بهاى تمام شده کالاى فروش رفته محاسبه شده در مرحله سوم، در مرحله اول قرار مى دهیم تا سود را محاسبه نماییم.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آموزش موجودی کالا و محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.