ویژگی های یک نرم افزار حسابداری خوب و مفید چیست؟

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

ویژگی های یک نرم افزار حسابداری خوب چیست؟

یک نرم افزار حسابدارى به منزله قلب بخش مالى یک کسب و کار و سازمان است و بنابراین ضرورى است براى کسب و کار سازمان نرم افزار حسابدارى برگزیده شود که بیشترین تطابق را با نیازهاى کسب و کار مورد نظر دارد.

از ویژگى هاى یک نرم افزار حسابدارى خوب که در زمان خرید باید مورد توجه قرار گیرد، مى توان به موارد زیر اشاره نمود:

گزارش گیری و تحلیل

اطلاعات در دنیاى کسب و کار پر رقابت امروز، منبع قدرت سازمآنها محسوب مىشود. همین یک دلیل کافیست تا یک سازمان به دنبال برنامه حسابدارى خاصى باشد که توانمندىهاى تحلیلى و گزارشگیرى بالایى داشته باشد و بتواند انواع تحلیلهاى اطلاعاتى را صورت داده و عملکرد مالى را بسنجد.

محیط گرافیکی

حسابدارى یک فعالیت مبتنى بر اعداد است. با استفاده از نمادهاى گرافیکى نظیر چارتها و نمودارها، مى توان روندهاى مالى را بهتر ارائه داد، حال آنکه اعداد به تنهایى نمىتوانند چنین عملکردى داشته باشند. براى فهم بهتر اطلاعات، نمایش اعداد نامفهوم در قالب چارت و نمودار، مسئله را بهبود خواهد داد.

سرعت ، سهولت و سادگی در استفاده (پیچیده نبودن)

در حالى که سرعت عملکرد، یکى از مهمترین معیارهاى انتخاب یک نرمافزار حسابدارى تلقى مىشود، نباید سادگى و سهولت استفاده از یک برنامه نرمافزارى را نیز از یاد برد، یعنى بایستى بین سرعت بالا و راحتى کاربر در استفاده از آن نرم افزار، تعادل برقرار بوده و هر دوى این ویژگى هاى کیفى مد نظر قرار گیرد.

پشتیبانی شرکت ارائه دهنده

یک نرم افزار حسابدارى مناسب باید از پشتیبانى شرکت ارائه دهنده آن نیز برخوردار باشد. نحوه ارائه خدمات پشتیبانى از سوى شرکتهاى ارائه کننده نرم افزار حسابدارى در انتخاب آن از اهمیت بسزایى برخوردار است و این مورد در زمان ایجاد مشکل براى نرم افزار، بشدت اهمیت پیدا خواهد کرد.

قابلیت گسترش

کسب و کار مورد نظر ممکن است علاوه بر اندازه، از نظر حوزه فعالیت نیز گسترش یابد. بنابراین نرم افزار حسابدارى باید قابلیت افزودن ماژولهاى مختلف را داشته باشد تا بتوان ویژگی هاى جدید مورد نظر افزوده شده را به نرم افزار اضافه نمود(در مباحث بعدى، تعریفى از ماژول ها خواهیم داشت).

امنیت

اگر به دلیل آسیب پذیرى نرم افزار، اطلاعات از بین بروند، خسارات جبران ناپذیرى به بار خواهد آمد و لذا یک نرم افزار حسابدارى، بایستى در ارتباط با موارد امنیتى توانایى تطبیق با آنتى ویروس هاى سیستم هاى مورد استفاده را داشته باشد.

مقیاس پذیری

استفاده از یک نرم افزار قدیمى، دقیقاً شبیه به خوردن غذاى تاریخ مصرف گذشته است. شاید موقتاً به درد بخورد، اما در دراز مدت انسان را نابود خواهد کرد.

قوانین مالیاتى و مقررات مالى در گذر زمان تغییر مى کنند و ضرورى است که از نرم افزارى استفاده شود که بتواند با ارائه بروزرسانى هاى خودکار، آخرین تغییرات ضرورى را اعمال نمود.

بروزرسانی‌های خودکار

آیا نرم افزار حسابدارى توانایى سازگارى با شرایط پیچیده محیطى و رقابتى را دارد؟ آیا این نرم افزار مى تواند به هنگام تغییرات و رشد در کسب و کار مورد نظر و رشد داده ها و تراکنش هاى مالى از عهده پردازش این حجم افزوده شده تراکنش ها برآید؟

تجربه در صنعت

تجربه اولیه یک شرکت نرم افزارى در یک صنعت خاص، فوق العاده مى تواند در کیفیت و سرعت ارائه خدمات وى اثر گذار باشد.

آگاهى از ساز و کارهاى یک صنعت به شرکت نرم افزارى کمک مى کند تا با زبان مشترک به سمت کاربران آمده و تا حدود زیادى از نیازهاى اطلاعاتى و دغدغه هاى آن ها آگاهى داشته باشد و نرم افزار خود را بر حسب نیازهاى این صنعت بروز رسانى کرده باشد.

استفاده از چنین نرم افزارى که در صنعت واحد تجارى یا صنعتى مشابه آزمون خود را از سر گذرانده، مى تواند به نگرانى هاى انتخاب یک نرم افزار حسابدارى خوب پایان دهد.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” ویژگی های یک نرم افزار حسابداری خوب و مفید چیست؟ “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.