آشنایی با چرخه های حسابداری و اعمال آنها در نرم افزارهای مالی

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

آشنایی با چرخه های حسابداری و اعمال آنها در نرم افزارهای حسابداری

فعالیت هاى یک واحد تجارى به چندین قسمت که اصطلاحا به ”چرخه” شناسایى مى شوند تقسیم مى گردد. هر چرخه، مجموعه اى از اقدامات لازم جهت برآورده سازى هدف مورد نظر است.

در حسابدارى چرخه هاى پنج گانه اى به شرح زیر وجود دارد:

به عنوان مثال، چرخه فروش از زمان ثبت یک سفارش آغاز و به وصول مطالبات مربوط به آنها ختم مى شود. چرخه خرید نیز به همین ترتیب از زمان اقدام به ثبت خرید تا زمان دریافت کالاى مورد نظر بطول مى انجامد و …

رسیدگى به عملیات هر یک از این چرخه ها از طریق واحدهاى مختلف و اشخاص مختلف انجام مى گیرد. چرخه ها در انجام عملیات یک واحد تجارى بسیار اهمیت دارند.

یک سیستم باید داراى تمامى قابلیت هاى ثبت ، کنترل ، گزارش دهى و غیره باشد و در واقع باید به مدیریت این اطلاع را بدهد که در کجاى چرخه تولید ، فروش و … اشتباه کرده و در کجا بدرستى رفتار کرده و نیازهاى آتى و فعلى یک شرکت را برآورده سازد.

یک نرم افزار کامل که داراى تمامى امکانات لازم باشد مى تواند باعث پیشرفت یک شرکت ، سازمان یا گروهى از کارخانجات و انجام صحیح عملیات کلیه چرخه هاى آنها شود.

در دنیاى امروزى دیگر یک حسابدار وقت خود را صرف ورود اطلاعات نمى کند و به راحتى مى تواند در کمترین زمان نسبت به این کار اقدام کند و به کارهاى مهم دیگرى از قبیل کنترل ، تحلیل ، گزارش و … بپردازد.

در شرایط کنونى که نرم افزار نقش کلیدى در همه شرکتها ، سازمان ها، نهاد ها، کارخانجات دارد و کار حسابدارى به علت خواسته ها و نیازمندى هاى متفاوت مدیریت دیگر فقط نمى تواند توسط یک فرد انجام پذیرد و باید به صورت تفکیک شده با نفرات بیشترى انجام پذیرد.

نرم افزارى که بتواند به صورت یکپارچه تمامى نیازمندى هاى یک مجموعه حسابدارى را برآورده سازد مورد نیاز مى باشد. در کنار چنین نرم افزار و سیستم حسابدارى کارآمدى، نقش یک حسابدار به عنوان کاربر و استفاده کننده از آن، بسیار اهمیت دارد و نیاز است تا حسابداران بتوانند در حدى معقول و مناسب با سیستم ها و نرم افزارهاى مالى آشنایى داشته باشند تا بتوانند خود را با واحدهاى مختلف و سیستم هاى متفاوت هماهنگ سازند.

نکته : بسیارى از شرکتها نمى خواهند وقت خود را صرف آموزش حسابداران کنند و یک حسابدار با اطلاعات بالا و تجربه کار با نرم افزار را به کسى که فارغ التحصیل شده و تجربه کارى ندارد و مخصوصا با نرم افزارها آشنایى ندارد، ترجیح مى دهند.

به همین دلیل است که در شرایط فعلى روند جذب و استخدام یک حسابدار کار بسیار زمان بر و طاقت فرسایى است و بسیارى از شرکتها فیلترهایى را براى جذب یک حسابدار در نظر مى گیرند و شاید هم به آن فرد ایده آل خود نرسند.

در حال حاضر نرم افزارهایى که در حال استفاده توسط واحدهاى تجارى است، دسته اى از نرم افزارهایى است که از مرحله آزمون و خطا گذر کرده و به اصطلاح جواب خود را پس داده اند.

تعدادى از آنها در حد معمولى با کاربرى آسان و تعدادى دیگر نیز بر اساس نیازهاى روز، به صورت پیچیده تر هستند و اگر یک حسابدار با بعضى از آنها آشنایى داشته باشد، تا حدود زیادى مى تواند خود را با دیگر نرم افزاها و با قابلیت هاى متفاوت تطبیق دهد.

از این نرم افزارها میتوان به نرم افزاهاى هلو – رافع – حسابرس – برلیان – فارسیکام – تیزپرداز – چابک – حاسب ملى – نوین – پارسیان – آسا – پارمیس – حسابگر – پیوست – همکاران سیستم و … اشاره کرد.

استخدام حسابدار یا اپراتور نرم افزار حسابداری !!!

در بازار کارى امروز که نیازهاى اطلاعاتى مدیران و سازمآنها ى مربوطه خارج از یک واحد تجارى، بصورت مداوم در حال تغییر و تحول است، آیا منطقى است که یک حسابدار از اطلاعات روز بى خبر باشد و نتواند خود را با محیط و شرایط جدید تطبیق دهد؟

چه اتفاقى پیش خواهد آمد اگر یک حسابدار نتواند اطلاعات ابزارى خود را بروز نگاه دارد؟ مسلما در بازار کار کنونى طرد شده یا جذب شرکت هایى خواهند شد که حاضربه استخدام نیروى کارى متخصص با هزینه هاى دستمزد بالا نیستند.

معمولا در شرکت ها و مخصوصا شرکت هاى تازه تاسیس، در ابتدا از نرم افزارهاى حسابدارى ساده اى مانند هلو، پارسیان و … استفاده مى شود و بدلیل تغییرات انجام گرفته در محیط اقتصادى و قواعد و قوانین دولتى و تغییرات اطلاعاتى مدیران شرکت، نیاز به نرم افزارى ارتقا یافته به شدت احساس مى شود که مى توان از نرم افزارهاى بسیار قدرتمندترى در جهت پاسخگویى به نیازها استفاده نمود.

نکته : در این عرصه پر رقابت، یک حسابدار نباید صرفا در حکم یک اپراتور (کاربر) نرم افزار باشد و از اطلاعات استخراج شده این نرم افزارها در جهت تجزیه و تحلیل، ارائه گزارش و کنترل هاى مدیریتى استفاده نماید و در صورتى که بخواهد پیشرفتى داشته باشد، باید حتما خود را همسو با این بازار نماید و بجز دارا بودن دانش مالى سطح بالا و بروز، باید بتواند خود را با ابزارهاى مورد نیاز (از جمله نرم افزارهاى مالى) این حرفه مسلح نماید.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آشنایی با چرخه های حسابداری و اعمال آنها در نرم افزارهای مالی “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.