کنترل حساب تنخواه و انواع تنخواه گردان

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

کنترل حساب تنخواه به چه شیوه ای انجام میشود؟

در اغلب واحد هاى تجارى براى پرداختهاى جزئى و مستمر مانند ایاب و ذهاب و خرید برخى مواد ضرورى و فورى، مقدارى وجه مورد نیاز مى باشد.

پرداختهاى مذکور از طریق چک غیر عملى مى باشد، زیرا دریافت وجه چک از بانک موجب تأخیر در انجام آن عمل شده و نیز هزینه اى را در بر خواهد داشت.

از سوى دیگر، چون این پرداختها به طور مستمر صورت مى گیرد و جمع آنها مبلغ قابل ملاحظه اى را تشکیل مى دهد، اعمال کنترل بر آنها ضرورى مى باشد. براى انجام این کنترل ، در بسیارى از مؤسسات مبالغ مشخصى در اختیار یک یا تعدادى از کارکنان قرار مى دهند که این مبالغ « تنخواه گردان » نامیده مى شوند.

معمولاً در قبال مبلغ پرداخت شده به مسئول تنخواه گردان ، از وى تضمین کافى اخذ مى شود. لازم به ذکر است که میزان تنخواه گردان یا مبلغى ثابت و از قبل تعیین شده و یا مبلغى متغیر با تعیین حداکثر مى باشد.

انواع تنخواه و روشش رسیدگی به اسناد تنخواه گردان

وجوهى که به عنوان تنخواه در اختیار تنخواه دار قرار داده مى شود مى تواند ثابت یا متغیر باشد. استقرار سیستم تنخواه گردان شامل مراحل زیر مى باشد :

روش کار تنخواه گردان

دارنده تنخواه مجاز به دریافت وجه از دیگران به جز تأمین مجدد تنخواه از سازمان نمى باشد. عملیات مالى پرداختهاى تنخواه گردان به هنگام واریز هزینه هاى انجام شده در حسابها ثبت می شوند.

نکته : پرداختهاى هر یک از تنخواه گردان ها به هزینه ها و موارد مشخص شده در یک واحد مثل واحد تدارکات، رستوران، روابط عمومى، نقلیه و غیره، اختصاص دارد.

مراحل رسیدگی به اسناد تنخواه گردان

اسناد قابل پرداخت از طریق تنخواه گردان در مراحل زیر رسیدگى می شوند:

1- قبل از پرداخت :

در مواردى که دارنده تنخواه گردان خود انجام دهنده هزینه نیز باشد، رسیدگى صرفاً به صورت شناخت و آگاهى به مسئول مالى از ماهیت پرداخت انجام می شود.

در مواردى که دارنده تنخواه گردان صرفاً پرداخت کننده باشد، رسیدگى هاى لازم بر اساس ضوابط موجود در امور مالى اعمال و پس از تأیید صحت آنها اقدام به پرداخت می شود.

2- بعد از پرداخت:

اسناد پرداخت شده از طریق تنخواه گردان به انضمام صورت خلاصه مربوط (روکش تنخواه)، به امور مالى ارسال می شود. امور مالى بر اساس ضوابط تعیین شده بررسى هاى لازم را به عمل آورده و پس از تأیید اسناد، مراحل تأمین تنخواه گردان انجام می شود.

نکته : در صورتى که تنخواه بابت خرید باشد درخواست خرید و رسیدهاى کالا براى خرید از محل تنخواه و سایر مدارک مثبته پیوست می شود. مسئول تنخواه گردان در خریدها ملزم به رعایت مفاد آیین نامه معاملات و سایر قوانین مربوط می باشد.

اسناد مربوطه به تنخواه گردان

برگ پرداخت تنخواه گردان – فرم مجوز ایجاد تنخواه گردان – فهرست صورت هزینه هاى تنخواه گردان در بعضى از شرکت ها حساب تنخواه گردان در پایان دوره مالى از طریق تسویه حساب با متصدى تنخواه گردان در مقابل حساب صندوق یا بانک بسته مى شود. در برخى موارد نیز مانده حساب تنخواه گردان ممکن است از یک دوره به دوره بعدى منتقل شود.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” کنترل حساب تنخواه و انواع تنخواه گردان “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.