بخشنامه ۲۲۰/۵۲۳۲ مورخ ۱۴۰۰/۲/۵ (نحوه رسیدگی به تراکنش‌های بانکی سال ١٣٩۴)

در این مقاله بخشنامه نحوه رسیدگی به تراکنشهای بانکی و موارد مشمول رسیدگی از سال 1394 به بعد خواهیم پرداخت.

بخشنامه ۲۲۰/۵۲۳۲ مورخ ۱۴۰۰/۲/۵ (نحوه رسیدگی به تراکنش‌های بانکی سال ١٣٩۴)

در این مقاله بخشنامه نحوه رسیدگی به تراکنشهای بانکی و موارد مشمول رسیدگی از سال 1394 به بعد خواهیم پرداخت.

بخشنامه ۲۲۰/۵۲۳۲ مورخ ۱۴۰۰/۲/۵ (نحوه رسیدگی به تراکنش‌های بانکی سال ١٣٩۴)

در این مقاله بخشنامه نحوه رسیدگی به تراکنشهای بانکی و موارد مشمول رسیدگی از سال 1394 به بعد خواهیم پرداخت.

مفاد مطرح شده در بخشنامه ۲۲۰/۵۲۳۲

رئیس محترم امور مالیاتی شهر و استان تهران
مدیران کل محترم امور مالیاتی استانها
مدیر کل محترم امور مالیاتی مؤدیان بزرگ

در اجرای بخشنامه شماره 200/99/16 مورخ 1399/01/31 و با توجه به تصمیمات اتخاذ شده، در خصوص رسیدگی به تراکنش‌های بانکی سال 1394 مقرر می‌دارد:

۱- تراکنش‌های بانکی سال 1394 با جمع گردش بستانکار بررسی و پالایش شده کمتر از پنجاه میلیارد ریال که تاکنون مورد رسیدگی واقع نشده اشت، مشمول رسیدگی مالیاتی نمی‌باشند.

۲- کلیه تراکنش‌های بانکی ارسالی به ادارت کل، می‌بایست قبل از ارسال به ادارت امور مالیاتی و ورد به امر رسیدگی مالیاتی، جهت بررسی و اظهارنظر در اختیار کمیته موضوع بند 1 بخشنامه شماره 200/99/16 مورخ 1399/01/31 قرار گرفته و صرفا در صورت لزوم به حسابرسی بر اساس صورت جلسه کمیته مراتب جهت رسیدگی به ادارات امور مالیاتی مربوطه ارسال شود.
بدیهی است: رسیدگی مالیاتی تراکنش‌های بانکی قبل از اظهارنظر کمیته مذکور، موضوعیت ندارد.

۳- تراکنش‌های ارسالی برای اشخاصی که تراکنش‌های بانکی سال قبل آنها به تشخیص کمیته موضوع بند 1 بخشنامه شماره 200/99/16 مورخ 1399/01/31 نیاز به رسیدگی نداشته و یا پس از رسیدگی و تشخیص مالیات، در مراجع ذی صلاح مالیاتی، منجر به رفع تعرض از مؤدی شده است برای سال 1394 با تایید کمیته مذکور، نیازی به ارسال به ادارات امور مالیاتی برا رسیدگی ندارند.

۴- در اجرای بند 18 بخشنامه شماره 200/99/16 مورخ 1399/01/31 یکی از مهمترین اسناد و مدارک برای مادامی که در رسیدگی به تراکنش‌های بانکی سال 1397 و قبل از آن، اسناد و مدارک مثبته‌ای دال بر خلاف اظهارات مؤدی مکلفند در زمان رسیدگی تراکنش‌های بانکی، نسبت به رعایت کامل مفاد بند مذکور اقدام نمایند.

۵- مدیران کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا با زمانبندی مناسب به رسیدگی به تراکنش‌های بانکی با مبالغ بالا تا پایان خرداد ماه سال جاری اقدام نموده و نتیجه را هر 15 روز از طریق ثبت در سامانه درخواست، پردازش و پیگیری تراکنش‌های بانکی مشکوک به دفتر بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی گزارش نمایند. دفتر بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی نیز ضمن جمع بندی گزارش‌ها و نظارت میدانی‌ نتیجه را به این معاونت گزارش نماید.

شایان ذکر است: با ارسال تراکنش‌های بانکی به ادارات کل، دفتر مرکزی حراست و دادستانی انتظامی مالیاتی به طور مشترک بر روند اجرای بخشنامه از طریق مکاتبه و عند اللزوم به صورت میدانی بر روند تشکیل کمیته موضوع بند 1 بخشنامه شماره 200/99/16 مورخ 1399/01/31 و مصوبات آن، نظارت نموده و نتیجه را برای استحضار رئیس کل محترم سازمان گزارش می نمایند.

نکته: ممکن است تاریخ تسویه در زمانی قبل یا بعد از انتهاى سال باشد و لذا باید تسعیر ارز هم در زمان انتهاى سال و هم در زمان واریز مبلغ به بانک هر کدام جداگانه انجام گردد.

مرتضی ایمانی مدیر آکادمی رشد مالی و مدرس حسابداری و مالیات morteza imani
مرتضی ایمانی
مدرس: مرتضی ایمانی
Morteza Imani

مرتضی ایمانی هستم، فارغ التحصیل کارشناسی حسابداری و مدیر آکادمی رشد مالی . از سال 1389 تمرکز خود را بر روی مباحث مالی و مالیاتی و به ویژه آموزش حسابداری قرار داده و پس از کسب تجربه و دانش ارزشمند تصمیم گرفتم تا ثمره آن را با دیگران به اشتراک بگذارم.

تجربه من در راه اندازی و ارائه آموزش‌ها در مجموعه هایی چون مؤدی‌نت ، مدیران صنعت و همچنین مشاوره آموزش در شرکتها و صنایع مختلف به من آموخته است که هرچه بیشتر دانش خود را عرضه کنی اشتیاق بالاتری برای یادگیری خواهی داشت.

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” بخشنامه ۲۲۰/۵۲۳۲ مورخ ۱۴۰۰/۲/۵ (نحوه رسیدگی به تراکنش‌های بانکی سال ١٣٩۴) “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.