آشنایی با تخفیفات فروش و برگشت از فروش

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

شناخت حساب تخفیفات و برگشت از فروش

تخفیفات فروش

تخفیفات فروش ﻫﺮﮔﺎه در ﻧﺘﻴﺠﻪ اﻧﺠﺎم ﻳﻚ ﻓﺮوش، ﻣﺒﻠﻐﻰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﺨﻔﻴﻒ ﻟﺤﺎظ ﮔﺮدد، ﻣﺒﻠﻎ ﺗﺨﻔﻴﻒ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺴﺘﻰ در ﺣﺴﺎﺑﻰ ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ﺛﺒﺖ ﮔﺮدد. ﺗﺨﻔﻴﻔﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻓﺮوش، اﻗﻼﻣﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﺎﻫﻨﺪه درآﻣﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ
 
به ﻋﺒﺎرﺗﻰ ﻫﺮ زﻣﺎن ﻛﻪ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺧﻮد ﺑﺎﺑﺖ ﻓﺮوش ﻣﺒﺎﻟﻐﻰ را ﺗﺨﻔﻴﻒ ﻣﻰ دﻫﺪ، اﻳﻦ ﻣﺒﺎﻟﻎ ﺑﺎﻋﺚ ﻛﺎﻫﺶ در ﻣﺒﻠﻎ درآﻣﺪ ﻣﻮﺳﺴﻪ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺒﻠﻎ درﻳﺎﻓﺘﻨﻰ از ﻣﺸﺘﺮى ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺣﺴﺎب ﺗﺨﻔﻴﻔﺎت ﺣﺴﺎﺑﻰ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺪﻟﻴﻞ ﻛﺎﻫﻨﺪه ﺑﻮدن درآﻣﺪ ﻣﺎﻫﻴﺘﻰ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎ ﻣﺎﻫﻴﺖ درآﻣﺪ دارد (ﻳﻌﻨﻰ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺑﺪﻫﻜﺎر دارد) و ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺣﺴﺎﺑﻬﺎى ﺑﺎ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺑﺪﻫﻜﺎر ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ، ﺑﺪﻫﻜﺎر ﻣﻰ ﺷﻮد و ﺑﺎ ﻛﺎﻫﺶ، ﺑﺴﺘﺎﻧﻜﺎر ﻣﻰ ﺷﻮد.

تخفیفات فروش هرگاه در نتیجه انجام یک فروش، مبلغی به عنوان تخفیف لحاظ گردد، مبلغ تخفیف نیز بایسی در حساب جداگانه ثبت گردد. تخفیفات مربوط به فروش، اقلامی هستند که کاهنده درآمد هستند؛ به عبارتی هر زمان که موسسه به مشتریان خود بابت فروش مبالغی را تخفیف می دهد
 
این مبالغ باعث کاهش در مبلغ درآمد موسسه و همچنین مبلغ دریافتنی از مشتری خواهد بود. بنابراین حساب تخفیفات حسابی است که بدلیل کاهنده بودن درآمد ماهیتی مخالف با ماهیت درآمد دارد (یعنی ماهیت بدهکار دارد) و همانند حسابهای با ماهیت بدهکار با افزایش، بدهکار می شود و با کاهش، بستانکار می شود.

برگشت از فروش

برگشت از فروش گاهی به علت وجود عیب و نقص یا عدم تطابق با نمونه سفاش داده شده توسط مشتری، کالای فروخته شده به فروشنده کالا برگشت داده می شود. این عمل در حساب برگشت از فروش ثبت می شود.
 
از آنجایی که این حساب نیز کاهنده حساب فروش است، باید همانند تخفیفات فروش، دارای ماهیتی مخالف با فروش باشد و بنابراین دارای ماهیت بدهکار است و اذا با افزایش حساب، در طرف بدهکار و با کاهش حساب، در طرف بستانکار ثبت انجام خواهد گرفت.
 
در زمان انجام برگشت از فروش، اگر فروش به صورت تعهدی بوده باشد، از مبلغ حساب دریافتنی نیز این مبلغ کسر خواهد شد یعنی این حساب بستانکار می شود و اگر فروش به صورت نقدی بوده، مبلغ این کالاها به مشتریان برگشت داده خواهد شد و باعث کاهش و بستانکار شدن وجود نقد می گردد.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آشنایی با تخفیفات فروش و برگشت از فروش “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.