آشنایی با حسابها و اسناد دریافتنی

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

حسابها و اسناد دریافتنی، حساب اسناد در جریان وصول، سایر حسابها و اسناد دریافتنی و ماهیت هر یک

حسابها و اسناد دریافتنی

به طور کلی به مطالبات (طلب های) شرکت بابت فروش کالا و یا انجام خدمات یا مواردی که منجر به ایجاد طلب برای موسسه گردد، حساب ها و اسناد دریافتنی اطلاق می شود.

به آن دسته از طلب هایی که بابت آن هیچگونه سندی رد و بدل نمی شود و بر اساس تعهدی شفاهی انجام می گیرد حساب های دریافتنی و به آن دسته از طلبها که بابت آن چک یا سفته یا اسناد دیگر دریافت می گردد، اسناد دریافتنی گفته می شود.

این حساب نیز در دسته دارایی ها قرار دارد و بنابراین دارای ماهیت بدهکار هستند. حساب ها و اسناد دریافتنی به دو دسته تجاری و غیر تجاری هستند.

حساب ها و اسناد دریافتنی تجاری آن دسته از حساب ها هستند که بابت طلب هایی ایجاد شده اند که به صورت مستقیم با نوع فعالیت شرکت در ارتباط هستند. آن دسته از این حساب ها که مربوط معاملاتی هستند که به صورت مستقیم در ارتباط با عملیات اصلی شرکت نیستند، غیر تجاری نامیده می شوند.

از این حساب ها می توان در جهت کنترل حساب مشتریان و چک ها و اسناد بدهکاری مشتریان استفاده نمود.

حساب اسناد دریافتنی در جریان وصول

به منظور کنترل بیشتر بر اسناد دریافتنی و مراحل دریافت وجوه مربوط به آنها، از یک حساب واسطه با نام اسناد دریافتنی در جریان وصول استفاده می گردد.

در این حالت، در زمانی که اسناد دریافتنی از مشتریان برای دریافت به بانک ارائه گردید، از حساب اسناد دریافتنی خارج و به حساب اسناد دریافتنی در جریان وصول وارد می گردد.

تا زمانی که مبلغ اسناد بانک دریافت نشده، در این حساب باقی خواهند ماند. به محض دریافت وجه نقد حاصل از اسناد، از حساب اسناد دریافتنی در جریان وصول خارج و به حساب بانک یا منبعی که وجه نقد اسناد را دریافت نموده است وارد خواهد شد.

سایر حسابها و اسناد دریافتنی

این دسته از دارایی ها که اکثر آنها بصورت غیر تجاری هستند، نیز مربوط به مطالبات شرکت می باشند. از حساب هایی می توان در این دسته قرار داد حساب های زیر می باشند:

ماهیت سایر حسابها و اسناد دریافتنی در دارایی های جاری

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آشنایی با حسابها و اسناد دریافتنی “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.