آموزش اکسل محاسبه استهلاک و مواد قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص استهلاک

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

اکسل محاسبه استهلاک

از پر کاربردترین فرمولهاى محاسبه استهلاک در مثالهاى زیر براى شما ارائه می گردد:
روش مانده نزولی مضاعف استهلاک با استفاده از اکسل

فرمول محاسبه استهلاک دارایی براى یک دوره معین با استفاده از روش مانده نزولی مضاعف=DDB (عامل – تعداد دوره – عمرمفید – ارزش اسقاط – هزینه اول دوره) DDB

مثال: استهلاک به روش مانده نزولی مضاعف براى تجهیزاتی که به مبلغ 20،000،000 ریال خریدارى شده است با عمر مفید 5 سال و ارزش اسقاط 4،000،000 ریال در پایان سال اول به شرح زیر:

 

روش مانده نزولی مضاعف استهلاک با استفاده از اکسل  آموزش حسابداری آکادمی رشد مالی

 

از فرمول محاسبه استهلاک دارایی با استفاده از خط مستقیم=SLN
(عمر مفید – ارزش اسقاط و هزینه اولیه) SLN

مثال: استهلاک به روش خط مستقیم براى تجهیزاتی که به مبلغ 20،000،000 ریال خریدارى شده است با عمر مفید 5 سال و ارزش اسقاط 4،000،000 ریال در پایان سال اول به شرح زیر محاسبه می شود:

 

فرمول محاسبه استهلاک دارایی با استفاده از خط مستقیم در اکسل آموزش حسابداری آکادمی رشد مالی

 

فرمول محاسبه استهلاک دارایی در یک دوره معین با استفاده از روش مجموع سنوات=SYD
(تعداد دوره – عمرمفید – ارزش اسقاط – هزینه اولیه) SYD

مثال: استهلاک به روش مجموع سنوات براى تجهیزاتی که به مبلغ 20،000،000 ریال خریدارى شده است با عمر مفید 5 سال و ارزش اسقاط 4،000،000 ریال در پایان سال اول به شرح زیر محاسبه می شود:

 

محاسبه استهلاک دارایی در یک دوره معین با استفاده از روش مجموع سنوات سال اول آموزش حسابداری آکادمی رشد مالی

 

و محاسبه استهلاک براى سال دوم با این روش محاسبه می شود:

 

محاسبه استهلاک دارایی در یک دوره معین با استفاده از روش مجموع سنوات سال دوم آموزش حسابداری آکادمی رشد مالی

ماده 149 قانون مالیات هاى مستقیم

از ماده هاى اصلی مربوط به قانون محاسبات استهلاک دارایی می توان به ماده هاى 149 و 151 قانون مالیات هاى مستقیم اشاره نمود. این مواد در جلسات مربوط به امور دارایی به تفصیل تشریح خواهد گردید.

از عمده ترین موارد مربوط به ماده 149 می توان به هزینه استهلاک داراییهاى با بهاى تمام شده زیر حد نصاب قانونی اشاره نمود. براى دارایی هایی که داراى بهاى تمام شده کمتر از 11،000،000 ریال هستند، هزینه استهلاک، صرفنظر از عمر مفید واقعی و ارزش اسقاط، به صورت یکساله محاسبه گردیده و ارزش دارایی به روز می گردد.

به عنوان مثال در صورتی که واحد تجارى دارایی را به بهاى تمام شده کمتر از 9،750،000 ریال خریدارى کرده باشد، این مبلغ در بدو خرید به بهاى تمام شده ثبت گردیده و در انتهاى همان سال به صورت کامل و به ارزش کل دارایی مستهلک می گردد.

به عبارت دیگر خواهیم داشت:

ثبت حسابداری حد نصاب در محاسبه استهلاک انباشته دارایی ها آموزش حسابداری آکادمی رشد مالی

نکته : قطعات یدکی و ابزار تعمیراتی معمولاً به عنوان موجودى محسوب و در زمان مصرف به عنوان هزینه شناسایی می شود. با این حال، قطعات عمده آماده جایگزینی، در صورتی که انتظار رود بیش از یک دوره مالی مورد استفاده واحد تجارى واقع شود، به عنوان دارایی ثابت مشهود محسوب می شود.

همچنین، هرگاه قطعات یدکی و ابزار تعمیراتی را تنها بتوان در ارتباط با یک قلم دارایی ثابت مشهود به کار گرفت، این اقلام به عنوان دارایی ثابت مشهود محسوب و طی مدتی که از عمر مفید دارایی مربوط تجاوز نکند، مستهلک می شود.

ماده 151 قانون مالیات هاى مستقیم

این ماده قانونی نیز در جلسات آتی توضیح داده خواهد شد. عمده ترین مطلب در این ماده، جداول استهلاک می باشند.

در این جداول، شرحی از داراییهاى قابل استهلاک بهمراه روش، مدت زمان یا نرخ آنها آورده شده که می توان از آن به عنوان راهنمایی در جهت محاسبات استهلاک استفاده نمود.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آموزش اکسل محاسبه استهلاک و مواد قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص استهلاک “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.