آموزش حسابداری کالای بین راهی و انواع کالاهای بین راهی

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

منظور از کالای بین راهی در حسابداری چیست؟

کالاى بین راهى به کالایى گفته مى شود که خریدارى شده، اما بنا به دلایلى مانند فاصله زیاد بین خریدار و فروشنده هنوز توسط خریدار دریافت نگردیده است.

برای تعیین اینکه آیا کالاى بین راهى باید جزء موجودى کالا منظور شود یا خیر، باید شرایط قرارداد خرید را مورد بررسى قرار داد و مشخص نمود که آیا طبق قرار داد خرید مالکیت به خریدار منتقل شده است یا خیر.

اگر مالکیت کالاهاى خریدارى شده منتقل شده باشد، اینگونه کالاها باید به عنوان خرید دوره جارى ثبت و در شمارش موجودى هاى پایان دوره منظور شوند. در زیر به برخى از شرایط قراردادهاى خرید اشاره مى شود.

منظور فوب چیست؟

فوب به معنى تحویل روى عرشه کشتى مى باشد. طبق شرایط فوب، کالا روى عرشه کشتى در بندرى که در قرارداد فروش ذکر شده به خریدار تحویل گردیده و مالکیت کالا همراه با مزایا و مخاطرات آن از فروشنده به خریدار انتقال مى یابد.

طبق شرایط فوب، هزینه هاى بازرسى کیفیت کالا، اندازه گیرى و شمارش، بسته بندى و صدور مجوز پروانه صادرات به عهده فروشنده بوده و هزینه هاى کرایه حمل، حق بیمه، تخلیه و بارگیرى در بندر مبدا و حقوق و عوارض گمرکى، اخذ مجوز ورود کالا بر عهده خریدار است.

بطور خلاصه: فروشنده وقتى کالا را از روى نرده کشتى عبور داد ریسک خود را خاتمه دادهاست. هزینه حمل و بیمه با خریدار است. عقد قرارداد حمل از بندر تحویل و بیمه و بازرسى با خریدار است.

منظور سی اند اف چیست؟

سى اند اف به معناى بهاى خرید بعلاوه کرایه حمل است. طبق شرایط سى اند اف، هزینه حمل کالا تا بندر مقصد بر عهده فروشنده بوده و پس از تحویل کالا در بندر مقصد، مالکیت همراه با مزایا و مخاطرات آن از فروشنده به خریدار انتقال مى یابد.

نکته حائز اهمیت این است که خطر خسارت، مفقود شدن کالا و همچنین هرگونه افزایش هزینه پس از بارگیرى کالا به عرشه کشتى در بندر مبدا به عهده خریدار بوده و در این گونه موارد، خریدار به منظور جبران خسارت احتمالى ناشى از آسیب دیدگى و مفقود شدن کالاهایى را که تحت شرایط سى اند اف خریدارى مى کند را به هزینه خود بیمه مى کند.

بطور خلاصه: در این نوع از خرید، کالا وقتى از روى نرده کشتى عبور مىکند (بارگیرى مى شود) مسئولیت فروشنده خاتمه میابد و هزینه بیمه با خریدار است و هزینه حمل با فروشندهاست. عقد قرارداد بیمه با خریدار است و عقد قرارداد حمل با فروشنده .

منظور سیف چیست؟

سیف به معناى بهاى خرید بعلاوه هزینه بیمه و کرایه حمل است. شرایط سیف همانند سى اند اف مى باشد، با این تفاوت که فروشنده موظف است کالا را در مقابل خسارت یا مفقود شدن طى مدت حمل بیمه نماید و حق بیمه را بپردازد. مالکیت همراه با مزایا و مخاطرات آن پس از تحویل کالا در بندر مقصد از فروشنده به خریدار انتقال مى یابد.

بطور خلاصه: ارزش، بیمه و کرایه حمل تا مقصد. مخصوص حمل دریایى مىباشد. کالا وقتى از روى نرده کشتى بارگیرى مى شود مسئولیت فروشنده خاتمه میابد. هزینه حمل و بیمه با فروشنده است. عقد قرارداد حمل و بیمه با فروشنده است.

منظور از تحویل درب کارخانه چیست؟

کالا در محل کارخانه به خریدار تحویل گردیده و مالکیت کالا همراه با مزایا و مخاطرات آن از فروشنده به خریدار انتقال مى یابد . بنابراین مسئولیت فروشنده در زمان تحویل کالا در محل کارخانه به پایان رسیده و کلیه هزینه ها و مخاطرات ناشى از رساندن کالا به مقصد به عهده خریدار است.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آموزش حسابداری کالای بین راهی و انواع کالاهای بین راهی “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.