انواع موسسات و شرکت ها در قانون تجارت

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

انواع تقسیم بندی موسسات و شرکت ها در قانون تجارت و مسئولیت موسسین آنها نسبت به بدهی های شرکت چیست؟

انواع شرکت ها در قانون تجارت ؛ طبق آنچه از قانون تجارت استنباط مى شود که شرکت قراردادى است که بر اساس آن اعضا یا شرکاء سود حاصل از سرمایه را تقسیم مى کنند. شرکت ها در قوانین ایران داراى شخصیت حقوقى اند.

زمانى که قصد تاسیس شرکت را دارید، شما باید نوع شرکت و همین طور زمینه اى را که مى خواهید در رابطه با آن فعالیت داشته باشید را مشخص کنید.

شرکت ها انواع مختلفى دارند که انگیزه ایجاد آن ها، تقسیم اختیارات و مسئولیت ها، سرمایه ى مورد نیاز، نحوه ى تصمیم گیرى در شرکت ها و غیره از جمله عواملى هستند که بر نوع شرکت تاثیر مى گذارند.

بر اساس ماده 2 قانون تجارت شرکتهای تجاری هفت نوع و به شرح زیر می باشند:

شرکت سهامی : (ماده 1 قانون اصلاح موادی از قانون تجارت)

شرکت سهامى شرکتى است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمى سهام آنهاست.

شرکت سهامی عام

شرکت سهامى عام، شرکتى است که سرمایه آن به سهام، تقسیم شده که بخشى از این سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تأمین مى شود. در شرکت سهامی عام، تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد و مسئولیت سهامداران، محدود به مبلغ اسمى سهام آنهاست.

در این شرکت، عبارت «شرکت سهامى عام» باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن، بدون فاصله با نام شرکت در کلیه ى اوراق و اطلاعیه ها و آگهى هاى شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامى خاص شرکتى است که تمام سرمایه آن منحصراً توسط مؤسسین، تأمین گردیده و سرمایه آن به سهام، تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمى سهام آنهاست.

تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد و عنوان «شرکت سهامى خاص» باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت، به طور روشن و خوانا قید شود.

شرکت با مسئولیت محدود : ( ماده 94 قانون تجارت)

شرکت با مسئولیت محدود شرکتى است که بین دو یا چند نفر براى امور تجارتى تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند.

شرکت تضامنی : (ماده 116 قانون تجارت)

شرکت تضامینى شرکتى است که تحت اسم مخصوص براى امور تجارتى بین دو یا چند نفر (غالبا افراد یک خانواده) با مسئولیت تضامنى تشکیل می شود:

اگر دارایى شرکت براى تادیه تمام قروض کافى نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هر قرارى که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن است.

شرکت مختلط غیر سهامی : ( ماده 141 قانون تجارت)

شرکت مختلط غیر سهامى شرکتى است که براى امور تجارتى تحت اسم تجارتى مخصوص بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل مى شود.

شریک ضامن مسئول کلیه قروضى است که ممکن است علاوه بر دارایى شرکت پیدا شود. شریک با مسئولیت محدود کسى است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه اى است که در شرکت گذارده و یا بایستى بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت شرکت مختلط و لااقل اسم یکى از شرکاء ضامن قید شود.

شرکت مختلط سهامی : ( ماده 162 قانون تجارت)

شرکت مختلط سهامى شرکتى است که تحت اسم مخصوصى بین یک عده شرکاى سهامى و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل مى شود.

شرکاء سهامى کسانى هستند که سرمایه آنها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوى القیمت درآمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه است که در شرکت دارند. شریک ضامن کسى است که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه قروضى است که ممکن است علاوه بر دارائى شرکت پیدا شود.

شرکت نسبی : ( ماده 183 قانون تجارت)

شرکت نسبى شرکتى است که براى امور تجارتى تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه اى است که در شرکت گذاشته است.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مرجع ثبت شرکتها می باشد؛ در این سازمان اداره کلى با نام اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتى وجود دارد.

شرکت تعاونی تولید و مصرف : ( ماده 190 قانون تجارت)

تعاونى تولید شرکتى است که بین عده اى از ارباب حرف تشکیل می شود و شرکاء مشاغل خود را براى تولید و فروش اشیاء یا اجناس به کار می برند. شرکت تعاونى مصرف شرکتى است که براى مقاصد ذیل تشکیل مى شود:

فروش اجناس لازمه براى مصارف زندگانى اعم از اینکه اجناس مزبوره را شرکاء ایجاد کرده یا خریده باشند.تقسیم نفع و ضرر بین شرکاء به نسبت خرید هر یک از آنها. با اینکه هر یک از این هفت نوع شرکت کاربرد و استفاده خاصى دارند در تجارت روزمره نیز کاربرد دارند.

اکثر متقاضیان ثبت شرکت به دنبال ثبت شرکت هاى سهامى خاص، عام، با مسئولیت محدود و تعاونى هستند.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” انواع موسسات و شرکت ها در قانون تجارت “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.