سند حسابداری تصویر سازی رویداد مالی در حسابداری چیست؟

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

تصویرسازی رویداد مالی گام آغازین ثبت حسابداری

منظور از تصویر سازی یک رویداد مالی آن است که پس از انجام یک رویداد، به تجزیه و تحلیل آن پرداخته و حسابهای درگیر و ماهیت حسابها شناخته شود.

این گام، گامی محکم قبل از انجام مراحل بعدی است تا بتوان بصورت مطمئن ثبت های مورد نیاز را انجام داد و سپس به گزارشگری پرداخت.

برای انجام این مرحله بهترین پیشنهاد آن است که بر روی برگه ای، شرح رویداد فوق نوشته و به بررسی آن پرداخته شود. باید فهمید که با این رویداد چه حسابهایی تغییر می کنند و این حسابها دارای چه ماهیتی هستند.

در چرخه حسابداری پس از وقوع یک رویداد مالی حسابدار وظیفه دارد تا تاثیر آن رویداد و تغییرات حاصل از آن را بر روی حسابهای مختلف سنجیده و آن را در برگه ای و یا ثبتی با عنوان ” سند حسابداری “ ثبت نماید.

در این سند حسابداری حسابهای دگیر در رویداد مالی به تفکیک بدهکار و بستانکار ثبت و در انتهای آن حسابهای بدهکار و بستانکار به صورت جداگانه با هم جمع خواهد شد تا برابری آنها که نشان دهنده ثبت مذکور و صدق معادله اساسی حسابداری به شمار میاید محرز گردد.

در زیر نمونه ای از یک سند حسابداری که به صورت دستی تهیه شده را مشاهده می‌نمایید که در واقع می‌ان گفت نقطه شروع فرآیند حسابداری و ثبت اسناد حسابداری به شمار میرود.

تمامی عملیات فوق باید با در نظر گیری تراز ماندن همیشگی معادله اصلی حسابداری صورت بگیرد.

سند حسابداری چیست و دارای چه ویژگی ها و آرتیکل‌هایی است؟

سند-حسابداری-برای-تصویر-سازی-رویدادهای-مالی-در-حسابداری

تصویر فوق نشان دهنده یک سند حسابداری است که برای مرحله تصویر سازی رویداد های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای قابل درک شدن معادله حسابداری و تصویرسازی رویدادهای بسیار ساده حسابداری و تاثیرشان در معادله حسابداری را بررسی می کنیم.

سند یا برگه حسابدارى چیست ؟

معمولا در سیستم هاى حسابدارى براى کاهش اشتباه در ثبت معاملات در دفتر روزنامه و صدور اجازه براى معاملات در دفتر روزنامه از برگه حسابدارى (سند) استفاده می شود و اطلاعات مربوط به معاملات و رویدادهاى مالی از روى اسناد و مدارک اولیه (اسناد و مدارک مثبته) مانند فاکتور؛ رسید و پرداخت وجوه و قبوض آب و برق در دفتر روزنامه ثبت نمی شود بلکه اطلاعات مربوط به معامله ابتدا روى اسناد و مدارک اولیه یا سند حسابدارى نوشته شده و پس از اینکه این برگه (سند) به امضاء مقام مجاز رسید (مدیرعامل؛ مدیرمالی؛رئیس حسابدارى) این برگه ملاک ثبت در دفتر روزنامه می شود.

مثال: فرض می شود که بخواهیم سند حسابدارى هزینه تلفن به مبلغ 400,000 ریال را انجام دهیم. حسابدار براى اینکه این رویداد را در دفاتر روزنامه ثبت کند نیاز به مدارک مثبته دارد؛ مدارک مثبته آن قبض تلفن پرداخت شده و مهر شده به مهر دریافت شد بانک می باشد. زمانی که این قبض به دست حسابدار رسید می تواند ثبت ذیل را در دفاتر انجام دهد:
هزینه تلفن 400,000
       بانک / صندوق 400,000
اما در سیستم هاى حسابدارى بدینگونه عمل نمی شود بلکه اول اسناد و مدارک اولیه که همان قبوض پرداخت شده و فیش هاى بانکی و سایر مدارک اولیه همچون فاکتورهاى خرید و فروش است به ترتیب تاریخ بررسی می شود و پس از بررسی ثبت روزنامه اى که از این بابت باید در دفاتر روزنامه صورت پذیرد، قبل از آن، ثبت بر روى برگه اى انجام می شود که به این برگه، برگه حسابدارى یا سند حسابدارى می گویند.

سپس مدارک مثبته (فیشهاى بانکی؛قبوض و فاکتورها و سایر مدارک مثبته) به برگه یا سند حسابدارى الصاق می گردد که این برگه و مدرک مثبته ضمیمه به تایید رئیس حسابدارى؛ مدیر مالی و سایر مسئولین می رسد که پس از تایید؛ حسابدار آن را در دفاتر رسمی و قانونی ثبت می نماید یعنی حسابدار در دفتر روزنامه ثبت آنرا انجام می دهد.

اجزاء سند حسابدارى

هر سند حسابدارى دارى اجزایی به شرح زیر است:
تاریخ: هر رویداد مالی در یک تاریخ مشخص اتفاق می افتد؛ بنابراین هر سند مالی هم باید یک تاریخ مشخص داشته باشد.بدون درج تاریخ ثبت سند حسابدارى ممکن نمی باشد چون ثبت سند حسابدارى باید به ترتیب تاریخ انجام شود.
شماره سند حسابدارى: براى هر سند حسابدارى یک شماره در نظر میگیریم که این شماره ترتیب چینش اسناد را مشخص می کند.
حساب ها: در هر رویداد مالی حداقل دو حساب درگیر خواهند شد که یکی حساب بدهکار و دیگرى بستانکار خواهد شد.
آرتیکل سند حسابدارى: به هر کد که در یک سند بدهکار یا بستانکار شود آرتیکل می‌گویند. هر سند باید حداقل دو آرتیکل داشته باشد .

نکته مهم : مجموع آرتیکل هاى بدهکار و بستانکار باید مساوى باشد (در اصطلاح سند تراز باشد)؛ در غیر این صورت اسناد به صورت ثبت صرفا یادداشت ثبت می شوند و در گزارشات لحاظ نمیشوند.

هر آرتیکل در سند حسابدارى شامل موارد زیر است:

کد حساب: بسته به تعریف کدینگ حسابدار شامل کد معین حساب و به صورت اختیارى شامل یک یا چند کد تفصیلی می باشد.
شرح آرتیکل: توضیحاتی است که علت بدهکارى یا بستانکارى کد حساب را شرح می دهد. این شرح بایستی به طور کامل، رویداد وقوع یافته را شرح دهد.
مبلغ: در هر سند حسابدارى دو ستون به مبلغ اختصاص داده شده است؛ که شامل ستون بدهکار و بستانکار می شود. براى هر آرتیکل فقط می توان یکی از ستون بدهکار یا بستانکار را ثبت کرد و باید حتما عدد درج شده مثبت و بالاتر از صفر باشد (به عبارتی دیگر هیچ آرتیکلی بدون مبلغ ثبت نمی شود).
جمع سند: جمع مبلغ ستون بدهکار و جمع مبلغ ستون بستانکار در زیر هر ستون درج می شود. جمع این دو ستون باید با هم برابر باشند تا به اصطلاح سند تراز باشد.
پیوست: فاکتور؛ رسید پرداخت ؛حواله واریز و … که باعث رویداد مالی مربوط به سند حسابدارى بوده است؛ به سند پیوست می شود. تعداد این برگه ها را در پیوست سند درج می کنند.
– بعد از تایید مدارک یک سند، کلیه ضمایم به سند الصاق شده و در قسمت بالاى سمت چپ سند منگنه شده و در زونکن بایگانی می شود.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” سند حسابداری تصویر سازی رویداد مالی در حسابداری چیست؟ “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.