حسابداری خرید و آشنایی با برگشت از خرید و تخفیفات خرید

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

شناخت حساب خرید ، برگشت از خرید و تخفیفات

حسابداری خرید

در برخی از موسسات، خرید کالا انجام می گیرد. همانند فروش، خرید کالا نیز یکی از عملیات های اصلی واحد تجاری است. موسسات، کالاهایی را که به منظور فروش خریداری می کنند در حساب خرید ثبت می نمایند (شرکت های بازرگانی).

در برخی از شرکت ها نیز که به عملیات تولید می پردازند، مواد اولیه خریداری می گردد و بنابراین این شرکت ها نیز از حساب خرید استفاده می کنند.

به دلیل آنکه در زمان خرید، کالا که نوعی از دارایی است به موسسه وارد می شود، خرید نیز در دسته حساب های دارایی و با ماهیت بدهکار است و لذا افزایش در این حساب در بدهکار و کاهش در آن در بستانکار حساب وارد می شود.

جهت درک بهتر از ماهیت های حسابداری توصیه می کنیم تا مقاله حساب شناسی و ماهیت شناسی در حسابداری را مطالعه نمایید.

در برخی از شرکت ها نیز که به عملیات تولید می پردازند، مواد اولیه خریداری می گردد و بنابراین این شرکت ها نیز از حساب خرید استفاده می کنند. به دلیل آنکه در زمان خرید، کالا که نوعی از دارایی است به موسسه وارد می شود

خرید نیز در دسته حساب های دارایی و با ماهیت بدهکار است و لذا افزایش در این حساب در بدهکار و کاهش در آن در بستانکار حساب وارد می شود.

برگشت از خرید و تخفیفات خرید

این حساب ها نیز کاهنده حساب خرید هستند و بنابراین با ماهیتی مخالف با ماهیت خرید هستند و در نتیجه دارای ماهیت بستانکار هستند که با افزایش، بستانکار و با کاهش، بدهکار می گردند.

ماهیت حسابهای خرید و برگشت از خرید و تخفیفات

نکته : به حساب های دارایی، بدهی و سرمایه حسابهای ترازنامه ای و به حساب های درآمد، هزینه، خرید، فروش، برگشت از خرید و تخفیفات خرید و برگشت از فروش و تخفیفات فروش حساب های سود و زیانی اطلاق می شود.<

صورت حسابی که در آن، تمام اقلام دارایی، بدهی، سرمایه، خرید، برگشت از خرید، هزینه، درآمدو فروش و برگشت از فروش گزارش می گردد، تراز آزمایشی گفته می شود. این صورت حساب نیز همانند ترازنامه است

با این تفاوت که بجز حساب های ترازنامه ای، کلیه حساب های سود و زیانی نیز در آن گزارش خواهد شد و حساب های با ماهیت بدهکار در طرف راست (بدهکار) و حساب های با ماهیت بستانکار در طرف چپ (بستانکار) گزارش می گردند. در این صورتحساب نیز بایستی توازن معادله حسابداری همچنان حفظ گردد.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” حسابداری خرید و آشنایی با برگشت از خرید و تخفیفات خرید “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

2 دیدگاه

هر سؤال و یا دیدگاهی داری مطرح کن!... (خیلی سریع پاسخ میدیم)

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.