حسابداری سرمایه گذاری و سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

حسابها و سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت و ماهیت آنها

حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت

این دسته شامل سرمایه گذاری سریع المعامله و سرمایه گذاری در سهام اوراق مشارکت یکساله (که به قصد نگهداری برای بیش از یک سال تحصیل نشده اند) سایر شرکت ها می باشند.

به عبارتی هر نوع سرمایه گذاری که به آسانی قابلیت نقد شوندگی داشته و به قصد نگهداری برای بیش از یک سال تحصیل ایجاد نشده باشد سرمایه گذاری کوتاه مدت می باشد.

از موارد مربوط به این حساب، سرمایه گذاری در سهام و اوراق مشارکت سایر شرکت ها به صورت کوتاه مدت و یا ایجاد سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت بانکی است. حساب سرمایه گذاری نیز دارای ماهیت بدهکار است.

ماهیت حیاب سرمایه گذاری کوتاه مدت و دارایی های جاری و کوتاه مدت

حساب سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت

یکی دیگر حسابهای دارایی ها، سپرده های بانکی است. در بسیاری از موارد، اغلب به عنوان پشتیبان یک حساب جاری، یک حساب دیگر تحت عنوان حساب سپرده بانکی ایجاد می شود که به این حساب سود نیز تعلق خواهد گرفت.

در این حالت، بر اساس مبلغ این موجودی این حساب سپرده، و بر اساس نرخ معینی، سود تعلق خواهد گرفت که می توان آن را تحت عنوان درآمد مالی ثبت نمود.

اگر این حساب ها دارای سررسید کوتاه مدت باشند، در دارایی های کوتاه مدت و در غیر این صورت در دارایی های بلند مدت دسته بندی خواهند شد.

حساب سرمایه گذاری های بلند مدت

سرمایه گذاری های بلند مدت به طبقه ای از سرمایه گذاری ها که به قصد استفاده مستمر در فعالیتهای تجاری نگهداری می شوند گفته می شود. یک سرمایه گذاری زمانی به عنوان دارایی غیر جاری طبقه بندی می شود که قصد نگهداری آن برای مدت طولانی به وضوع قابل اثبات باشد یا آنکه توانایی واگذاری آن توسط سرمایه گذار محدودیت هایی داشته باشد.

تفکیک سرمایه گذاری به کوتاه مدت و بلند مدت به قصد مدیریت بستگی دارد؛ اگر مدیریت قصد داشته باشد که سرمایه گذاری را بطور موقت نگهداری کند، در دسته دارایی های جاری طبقه بندی می شود و در غیر این صورت در دسته دارایی های بلند مدت طبقه بندی خواهد شد.

حساب سرمایه گذاری های بلند مدت و ماهیت حسابهای دارایی های بلند مدت و غیر جاری

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” حسابداری سرمایه گذاری و سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.