تعریف مرکز هزینه و روش‌های حسابداری مراکز هزینه چیست؟

در این آموزش به تعریف و کاربر مراکز هزینه و روش ساخت و پیاده سازی کدینگ حسابهای مربوطه در حسابداری مراکز هزینه می پردازیم.
تعریف مرکز هزینه و روش‌های حسابداری مراکز هزینه چیست؟ آموزش حسابداری در آکادمی رشد مالی
تعریف مرکز هزینه و روش‌های حسابداری مراکز هزینه چیست؟ آموزش حسابداری در آکادمی رشد مالی

تعریف مرکز هزینه و روش‌های حسابداری مراکز هزینه چیست؟

در این آموزش به تعریف و کاربر مراکز هزینه و روش ساخت و پیاده سازی کدینگ حسابهای مربوطه در حسابداری مراکز هزینه می پردازیم.
تعریف مرکز هزینه و روش‌های حسابداری مراکز هزینه چیست؟ آموزش حسابداری در آکادمی رشد مالی

تعریف مرکز هزینه و روش‌های حسابداری مراکز هزینه چیست؟

در این آموزش به تعریف و کاربر مراکز هزینه و روش ساخت و پیاده سازی کدینگ حسابهای مربوطه در حسابداری مراکز هزینه می پردازیم.

تعریف مرکز هزینه و کاربرد آن در روند حسابداری شرکت ها چیست؟

تعریف مرکز هزینه

در بنگاه هاى اقتصادى به قسمت هایی که در آنها براى تولید کالا یا خدمات هزینه ایجاد می شود مرکز هزینه گویند. در واقع هر بخش که در ایجاد هزینه نقشی داشته باشد یک مرکز هزینه است. به طور کلی دوایر در موسسات تولیدى و صنعتی مراکز هزینه محسوب می شوند به عنوان مثال در یک کارخانه در دایره برش صفحات فلزى براى انجام عمل برش، هزینه هایی تحمل می شود؛ بنابراین دایره برش یک مرکز هزینه محسوب می شود. حتی یک دایره خدماتی مانند رستوران در موسسات تولیدى میتواند یک مرکز هزینه باشد. باید دقت داشت به طور کلی مراکز هزینه در موسسات تولیدى به دو دسته دوایر تولیدى و خدماتی تقسیم می شوند. دوایرى که نقش اصلی عمل تولید را به عهده دارند دوایر تولیدى محسوب می شوند مانند دایره پرس، جوش و یا مونتاژ و سایر دوایر مشابه …. و دوایرى که به سایر دوایر خدمات می دهند دوایر خدماتی محسوب می شوند مانند رستوران، آتش نشانی و رفاه و سایر دوایر مشابه.

در موسسات تولیدى نقش مراکز هزینه در ایجاد هزینه باید شناسایی شود که براى این منظور تسهیم هزینه صورت می پذیرد. یعنی در واقع با عمل تسهیم هزینه، سهم هر دایره را در ایجاد هزینه مشخص میکنند، مثلا با عمل تسهیم هزینه دایره خدماتی رستوران به سایر دوایر تولیدى مانند مونتاژ تعیین می کنند که چه بخش از هزینه رستوران توسط دایره مونتاژ ایجاد شده است.

نکته : هرچه مراکز هزینه بیشتر باشد، کنترل هزینه‌ها با دقت بیشتری صورت می‌پذیرد.

کاربرد مراکز هزینه

بطور کلی از مرکز هزینه بعنوان یک مخزن، جهت انباشت هزینه هاى مراکز فعالیت یک بنگاه اقتصادى استفاده میشود.
انباشت هزینه هاى مختلف یک بنگاه بطور مجزا و با تفکیک اصولی ،در بهایابی کالا و خدمات تولید شده ،بسیار میتواند مفید فایده باشد. از دلایل دیگر تفکیک هزینه هاى هر دایره (مرکز هزینه)، محاسبه هزینه هاى کلی هر بخش و سپس ارزیابی بخش هاى مختلف هر سازمان است.
معمولاً مراکز هزینه را از حیث شکلی (ماهوى) به سه دسته تقسیم میکنند: 

1- مراکز تولیدى: ایستگاههاى کارى هستند که محصولات تولیدى یک بنگاه، در گذار از این مراکز قابل عرضه میشود.
2- مراکز ادارى : مراکز تشکیلاتی یک بنگاه محسوب میشوند که به امور ستادى و مدیریتی سازمان مبادرت دارند.
3- مراکز خدماتی : مراکز خدمات رسان و پشتیبان بوده که در تسهیل امور به دو مرکز فوق-علی الخصوص مراکز تولیدى- ایفاى نقش میکنند. 

با این اوصاف در یک دوره گزارشگرى مالی، هزینه هاى انباشته شده در مراکز خدماتی بر اساس مبانی منطقی بر مراکز تولیدى و ادارى سرشکن شده سپس هزینه هاى مراکز تولیدى که شامل هزینه هاى مستقیم این مراکز بعلاوه ى هزینه هاى سهم گرفته از مراکز خدماتی میباشند به قیمت تمام شده بسته شده و هزینه هاى مراکز ادارى (هزینه هاى مستقیم مراکز ادارى + هزینه هاى سهم گرفته از مراکز خدماتی) نیز بعنوان ”هزینه هاى ادارى و تشکیلاتی” در صورتهاى مالی گزارش میشوند. مرکز هزینه را میتوان بصورت هاى متنوع استفاده کرد و کاربردهاى گوناگونی دارد.

مثال: در یک شرکت تولیدى که در آن عملیات ریخته گرى صورت می گیرد، چند مرکز هزینه به صورت زیر تعریف می شود که بر اساس نیازها و رسیدگی بیشتر از آنها استفاده مینمایم:
1- مرکز هزینه دایره تولید ریخته گرى
2- مرکز هزینه دایره تولید تراشکارى
3- مرکز هزینه دایره توزیع و فروش
4- مرکز هزینه عملیاتی مالی و ادارى

ساختن مرکز هزینه

ابتدا در یک واحد تجارى، مراکز هزینه را شناسایی کرده و به صورت کدهاى تفصیلی به کدینگ حسابها اضافه می نماییم. در هر زمان پس از ثبت هزینه، مرکز هزینه مورد نظر را انتخاب می کنیم و به این صورت هزینه اى خاص به مراکز هزینه هاى مختلف برده می شود تا سهم هر کدام از مراکز، از هزینه هاى فوق مشخص گردد.

مثال: می توان بر اساس مبنایی خاص، هزینه هاى حقوق و دستمزد پرسنل را نیز به مراکز هزینه مورد نظر خود انتقال داد تا بتوان میزان سهم هر یک از واحدها در ایجاد این هزینه ها را معین نمود. این عملیات به کنترل واحدهاى مختلف بر روى هزینه هاى رخ داده آنها نیز می انجامد.

براى هزینه هاى حقوق و دستمزد پرسنل، این تسهیم هزینه به مراکز هزینه، بر اساس افرادى که برایشان این هزینه ها صورت گرفته است، انجام میگیرد. به عبارتی دیگر پرسنل به سه دسته تولیدى، ادارى و خدماتی دسته بندى می شوند و بر این اساس به مراکز هزینه نسبت داده می شوند.

جمع مبلغ حقوق افرادى که در واحد تولیدى کار میکنند در مرکز هزینه تولیدى، جمع مبلغ حقوق افرادى که در واحد ادارى کار میکنند در مرکز هزینه ادارى و جمع مبلغ حقوق افرادى که در واحد خدماتی کار میکنند در مرکز هزینه خدماتی دسته بندى گردد.

مرتضی ایمانی مدیر آکادمی رشد مالی و مدرس حسابداری و مالیات morteza imani
مرتضی ایمانی
مدرس: مرتضی ایمانی
Morteza Imani

مرتضی ایمانی هستم، فارغ التحصیل کارشناسی حسابداری و مدیر آکادمی رشد مالی . از سال 1389 تمرکز خود را بر روی مباحث مالی و مالیاتی و به ویژه آموزش حسابداری قرار داده و پس از کسب تجربه و دانش ارزشمند تصمیم گرفتم تا ثمره آن را با دیگران به اشتراک بگذارم.

تجربه من در راه اندازی و ارائه آموزش‌ها در مجموعه هایی چون مؤدی‌نت ، مدیران صنعت و همچنین مشاوره آموزش در شرکتها و صنایع مختلف به من آموخته است که هرچه بیشتر دانش خود را عرضه کنی اشتیاق بالاتری برای یادگیری خواهی داشت.

دوره پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” تعریف مرکز هزینه و روش‌های حسابداری مراکز هزینه چیست؟ “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.