حسابداری هزینه ها و حساب هزینه حمل کالا فروش رفته

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

شناخت حساب هزینه (هزینه حمل کالای فروش رفته)

حساب هزینه

منظور از هزینه مبالغی است که جهت کسب درآمد استفاده می شود، یعنی اگر کار اصلی موسسه ارائه خدمات باشد، برای انجام و ارائه این خدمات متحمل خرجها و پرداخت هایی می گردد که آنها را هزینه گویند یا اگر به کار خرید و فروش کالا اشتغال داشته باشد، به منظور تحقق این هدف، پرداخت هایی انجام می دهد که همان هزینه می باشد.

اقلامی از قبیل اجاره ساختمان، بهای برق مصرفی، بهای آب مصرفی، هزینه تلفن، استهلاک دارایی های ثابت در زمره هزینه ها می باشند. همانگونه که درآمدها موجب افزایش در حسابهای صندوق و بانک و سرمایه می شوند.

هزینه ها نیز موجب کاهش در این حسابها می گردند؛ بنابراین درآمد یک عامل مثبت و افزایش دهنده آن به حساب می آید و هزینه یک عامل منفی و کاهش دهنده آن می باشد.

ﻧﻜﺘﻪ : هرگونه کاهش در وجوه نقد هزینه نیست. مثلا پرداخت بدهی ها، خرید دارایی به طور نقد و یا برداشت نقدی صاحب و یا صاحبان موسسه، موجب کاهش در حساب وجوه نقد می شوند، در حالی که هزینه به حساب نمی آیند.

اقلامی به طور کلی رقمی را می توان هزینه جاری یک دوره مالی در یک موسسه به حساب آورد که اولا در ارتباط با درآمد همان باشد.
ثانیا موجب کاهش در سود ویژه دوره مالی و در نهایت سرمایه صاحب یا صاحبان موسسه شود
. پس می توان هزینه را به این صورت تعریف نمود:

” هرگونه کاهش حقوق صاحبان سهام بجز مواردی که به ستانده صاحبان سرمایه مربوز می شود هزینه است”

هزینه حمل کالای فروش رفته

در برخی از موارد، فروشنده کالا، پرداخت هزینه حمل کالا تا موسسه خریدار را تقبل می کند. این هزینه حمل کالای فروش رفته جزیی از هزینه های فروش می باشد و افزایش در این حساب همانند سایر هزینه ها بدهکار و کاهش آن در بستانکار حساب وارد می شود.

ﻧﻜﺘﻪ: هزینه ها در دسته بندی ها و انواع مختلفی هستندو یکی از هزینه ها مربوط به یک موسسه، هزینه مطالبات سخت شده است. این هزینه زمانی ایجاد می گردد که یک مشتری که از موسسه بصورت تعهدی کالا خریده است، به دلایلی نتواند قسمتی از مبلغ قابل پرداخت خود را پرداخت نماید.

این مبالغ مربوط به فروش هایی از شرکت است که می توانست انجام گیرد ولی انجام نگرفته است. بنابراین این حساب به عنوان هزینه طبقه بندی می گردد و باعث کاهش حساب دریافتنی از مشتری نیز خواهد شد.

در نتیجه در زمان انجام چنین موقعیتی، حساب هزینه افزایش (بدهکار) و حساب دریافتنی یا اسناد دریافتنی مورد نظر کاهش (بستانکار) می یابد.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” حسابداری هزینه ها و حساب هزینه حمل کالا فروش رفته “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.