حسابداری پیش دریافت ها و مالیات پرداختنی

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

بدهی های پیش دریافت و مالیات پرداختنی چه نوع حسابی است؟

حساب پیش دریافت ها

نشانگر تعهدانی است که در نتیجه وصول مبالغی برای انجام خدماتی در آینده و یا ساخت و تحویل کالا ایجاد می شود.

پیش دریافت ها یکی از انواع بدهی با ماهیت بستانکار هستند که با افزایش، بستانکار و با کاهش بدهکار می گردند.

هر زمان که درآمد بطور قطعی محقق شد، به اندازه مبلغ آن درآمد از حساب پیش دریافت خارج گردیده و به حساب درآمد وارد می شود. به عبارت دیگر در زمان تحقق درآمد، مبلغ مورد نظر از حساب پیش دریافت خارج گردیده (بدهکار می شود) و به حساب درآمد وارد می شود (بستانکار می گردد).

در واقع درآمدها طبق اصل تحقق زمانی محقق می شود که که فروشنده کلیه تعهدات خود را در قالب ارائه کالا و خدمات انجام دهد و در این صورت ثبت مربوطه و انتقال مانده حساب از پیش دریافت ها به درآمد توجیه خواهد داشت.

حساب مالیات پرداختنی

به دلیل اختلاف بین قوانین مالیاتی و اصول حسابداری، بدهی مالیاتی تا زمانی که قطعی نشده است . ماهیتا یک بدهی برآوردی محسوب شده و معمولا تحت عنوان ذخیره مالیات ثبت و گزارش می شود که طی تغییرات اخیر قوانین مالیاتی این ذخیره به عنوان بدهی مالیاتی (مالیات پرداختنی) در یکی از بدهی های واحدهای تجاری ثبت می گردد.

این بدهی را بر اساس دو دسته مالیات عمکلرد و مالیات تکلیفی تقسیم بندی می شوند.

در دسته بندی مالیات های تکلیفی نیز، مالیات بر درآمد اجاره، مالیات بر درآمد حقوق، مالیات اشخاص حقیقی با نرخ ماده 131، مالیات بر درآمد اشخاص حقوق و درآمد حق الوکاله را میتوان نام برد.

محاسبات و ثبت این حساب در پایان سال و پس از محاسبه سود و زیان و با توجه نرخ مالیاتی از حساب سود و زیان انتقال می یابد و تا زمان صدور برگه تشخیص و قطعی و واریز آن در این حساب باقی می ماند.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” حسابداری پیش دریافت ها و مالیات پرداختنی “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.