حساب وجوه نقد و تنخواه گردانی و نحوه استعلام بهاء

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

حساب وجوه نقد (موجودی نقد و بانک) تنخواه گردان و انواع و پروسه استعلام بهاء

حساب وجه نقد (موجودی نقد و بانک)

این دسته از دارایی های جاری به وجوه نقد نزد موسسه، وجوه نقد متعلق به موسسه که نزد بانک ها و موسسات مالی است یا انواع سکه و اسکناس، موجودی های حساب های جاری بانکی، سپرده هایی که بدون سررسید به صورت کوتاه مدت سرمایه گذاری می شوند.

تنخواه گردان ها و صندوق شرکت گفته می شود. به دلیل آنکه وجه نقد در دسته دارایی ها قرار دارد، دارای ماهیت بدهکار است.

حساب تنخواه گردان

ﺗﻨﺨﻮاه ﮔﺮدان واﺣﺪﻫﺎى ﺗﺠﺎرى ﺑﺮاى ﺳﻬﻮﻟﺖ در اﻧﺠﺎم ﭘﺮداﺧﺘﻬﺎ ﻣﻘﺪارى وﺟﻪ ﻧﻘﺪ را در اﺧﺘﻴﺎر ﺷﺨﺼﻰ ﻗﺮار ﻣﻰ دﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎى ﺟﺰﻳﻰ را از آن ﻣﺤﻞ اﻧﺠﺎم و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ اراﺋﻪ اﺳﻨﺎد ﻫﺰﻳﻨﻪ، ﻣﺒﻠﻎ آن ﺗﻜﻤﻴﻞ ﮔﺮدد ﻛﻪ ﺑﻪ آن ﺗﻨﺨﻮاه ﮔﺮدان ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮد.

اﻳﻦ ﺣﺴﺎب ﻧﻴﺰ داراى ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺑﺪﻫﻜﺎر اﺳﺖ و از ﺗﻤﺎم ﻗﻮاﻋﺪ ﻳﻚ ﺣﺴﺎب ﺑﺎ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺑﺪﻫﻜﺎر ﺗﺒﻌﻴﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. اﻧﻮاع ﺗﻨﺨﻮاه ﮔﺮدان ﺑﻪ دو ﺻﻮرت اﺳﺖ: تنخواه ﮔﺮدان ﺛﺎﺑﺖ و ﺗﻨﺨﻮاه ﮔﺮدان ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺗﻨﺨﻮاه ﮔﺮدان ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻌﻤﻮﻻ زﻣﺎﻧﻰ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻰ ﺷﻮد ﻛﻪ دﻓﻌﺎت ﺷﺎرژ ﻣﺒﻠﻎ ﺗﻨﺨﻮاه ﮔﺮدان زﻳﺎد ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻴﻦ اراﺋﻪ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ و ﺷﺎرژ ﻣﺠﺪد ﺗﻨﺨﻮاه ﮔﺮدان ﻓﺎﺻﻠﻪ زﻣﺎﻧﻰ زﻳﺎدى وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺗﻨﺨﻮاه ﮔﺮدان ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﻌﻤﻮﻻ زﻣﺎﻧﻰ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻰ ﺷﻮد ﻛﻪ دﻓﻌﺎت ﺷﺎرژ ﺗﻨﺨﻮاه ﮔﺮدان زﻳﺎد ﻧﺒﺎﺷﺪ و ﺑﻴﻦ اراﺋﻪ اﺳﻨﺎد ﻫﺰﻳﻨﻪ و ﺷﺎرژ ﻣﺠﺪد آن ﻓﺎﺻﻠﻪ زﻣﺎﻧﻰ زﻳﺎدى وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

واحدهای تجاری برای سهولت در انجام پرداخت ها مقداری وجه نقد را در اختیار شخصی قرار می دهند تا هزینه های جزیی را از آن محل انجام و سپس با ارائه اسناد هزینه، مبلغ آن تکمیل گردد که به آن تنخواه گردان گفته می شود. این حساب نیز دارای ماهیت بدهکار است و از تمام قواعد یک حساب با ماهیت بدهکار تبعیت می کند.

تنخواه گردان ها به دو صورت تنخواه گردان ثابت و تنخواه گردان متغیر وجود دارد:

1. تنخواه گردان ثابت معمولا زمانی استفاده می شود که دفعات شارژ مبلغ تنخواه گردان زیاد باشد و بین ارائه تسلیم هزینه ها و شارژ مجدد تنخواه گردان فاصله زمانی زیادی وجود نداشته باشد.

2. تنخواه گردان متغیر معمولا زمانی استفاده می شود که دفعات شارژ مبلغ تنخواه گردان زیاد نباشد و بین ارائه تسلیم هزینه ها و شارژ مجدد تنخواه گردان فاصله زمانی زیادی وجود داشته باشد.

ماهیت حساب وجوه نقد و بانک و تنخواه گردانی

مراحل اجرای استعلام بهاء در امر تنخواه گردانی

عموم خریدهای شرکت ها و سازمان ها، در قالب استعلام بهاء (استعلام قیمت) صورت می پذیرد و در جلسه ای استعلام بهاء ها بازگشایی و شخص (حقیقی / حقوقی) که حداقل قیمت را پیشنهاد نموده است انتخاب و پس از تایید مسئول تدارکات اقدام به تهیه کالا یا خدمات می گردد.

استعلام بهاء در برخی مواقع بصورت شفاهی صورت می پذیرد؛ ولی با توجه به حساسیت های امور مالی و خرید در تدارکات، اولویت با طراحی و اجرای فرآیند استعلام استو بصورت معمول، فرمی ساده است که توسط بخش تدارکات در شرکت های نسبتا بزرگ و یا امور مالی و اداری در شرکت های متوسط و کوچک مشتمل بر اطلاعات کالا و یا خدمات مورد نیاز در قالب نامه رسمی تهیه می شود و برای حداقل سه تامین کننده ارسال می گردد.

تامین کنندگان دریافت کننده استعلام می توانند قبلا شناسایی شده باشند و به نوعی متقاضی کالا و یا خدمات (خریدار)، تمایل انحصاری نمودن خرید را از این مجموعه تامین کنندگان داشته باشد و اینکه بصورت اتفاقی و حتی از طریق مراجعه مستقیم به تامین کنندگان، خریدار اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نماید.

در طراحی فرم استعلام بهاء استاندارد خاصی وجود ندارد و با توجه به اینکه استعلام بهاء یم سند قانونی و یا دارای بار حقوقی نمی باشد، عملا تعریف آن بر اساس نیازهای هر سازمان می تواند متفاوت باشد. ب اینحال استعلام بهاء معمولا دارای حداقل اطلاعات زیر می باشد:

حسب نیاز ، موارد زیر به این فرم افزوده می گردد:

مفهوم استعلام برای تامین کننده، عملا در برگیرنده این موضوع است که استعلام قیمتی که شرایط بهتری را دارا باشد توسط خریدار انتخاب خواهد شد. لذا در هر دو حالت استعلام خصوصی و یا عمومی، مقوله رقابت در قیمت و شرایط با حفظ کیفیت واضح و شفاف می باشد.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” حساب وجوه نقد و تنخواه گردانی و نحوه استعلام بهاء “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.