زمان شناسایی هزینه و درآمد در حسابداری مبنای نقدی و تعهدی

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

جایگاه حسابهای هزینه و درآمد در حسابداری

حساب های اصلی در معادله اساسی حسابداری حساب های دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام هستند که به آنها حسابهای ترازنامه‌ای هم گفته می شود. حساب های هزینه و درآمد نیز در دسته حساب های فرعی طبقه بندی می شوند.

ترازنامه و آشنایی با حسابهای دارایی بدهی و سرمایه و همچنین حسابهای درآمد و هزینه

دارایی ها اعم از جاری و غیر جاری دارای ماهیت بدهکار هستند. بدهی ها و حساب حقوق صاحبان سهام نیز دارای ماهیت بستانکارند.
 
به عبارتی دیگر برای دارایی ها هر گونه افزایش در این حساب ها در طرف بدهکار و هرگونه کاهش در طرف بستانکار ثبت میگردد. دقیقا عکس همین ماجرا برای بدهی ها و سرمایه وجود دارد که در بخش بررسی ماهیت حسابها به آن پرداخته شده است.

مبنای نقدی و تعهدی در حسابداری

مبنای حسابداری، زمان شناسایی و ثبت درآمدها و هزینه ها را در دفاتر حسابداری تعیین می کند. در سیستم

مبنای حسابداری، زمان شناسایی و ثبت درآمدها و هزینه ها را در دفاتر حسابداری تعیین می کند. در سیستم حسابداری نقدی، درآمدها در زمان شناسایی و در دفاتر ثبت می شوند که وجه نقد آنها دریافت شود و هزینه ها زمانی شناسایی و در دفاتر ثبت می شوند که وجه آنها به صورت نقدی پرداخت می گردد.
 
در مبنای تعهدی درآمد زمانی که تحصیل می شوند یا تحقق می یابند شناسایی می شوند (صرف نظر از دریافت یا عدم دریافت وجوه نقد) و هزینه ها در زمان ایجاد یا تحمل شناسایی و در دفاتر ثبت می شوند (صرف نظر از پرداخت یا عدم پرداخت وجوه نقد)

، درآمدها در زمان شناسایی و در دفاتر ثبت می شوند که وجه نقد آنها دریافت شود و هزینه ها زمانی شناسایی و در دفاتر ثبت می شوند که وجه آنها به صورت نقدی پرداخت می گردد.

 
در مبنای تعهدی درآمد زمانی که تحصیل می شوند یا تحقق می یابند شناسایی می شوند (صرف نظر از دریافت یا عدم دریافت وجوه نقد) و هزینه ها در زمان ایجاد یا تحمل شناسایی و در دفاتر ثبت می شوند (صرف نظر از پرداخت یا عدم پرداخت وجوه نقد)
 
مثال: در حسابداری مبنای نقدی و تعهدی کدامیک از رویدادهای زیر در دفاتر سال 94 شرکت ثبت می شوند؟
 

جدول مبنای نقدی و تعهدی شناسایی درآمد و هزینه

نکته : آن دسته از ثبت هایی که در سال های گذشته زده شده است، بدلیل رعایت اصل تطابق و تحقق بوده است.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” زمان شناسایی هزینه و درآمد در حسابداری مبنای نقدی و تعهدی “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.