حسابداری موجودی مواد و کالا و سفارشات و پیش پرداخت ها

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

حساب موجودی مواد و کالا ، سفارشات ، پیش پرداخت ها و ماهیت هر یک

حساب موجودی مواد و کالا

موجودی های مواد و کالا به دارایی هایی اطلاق می شود که:

این دسته از دارایی ها نیز در طبقه بندی دارایی های جاری (کوتاه مدت) گزارش می شوند. همانند سایر دارایی ها ف این حساب نیز ماهیتا بدهکار است.

ماهیت موجودی مواد کالا در زیر مجموعه دارایی های جاری و کوتاه مدت

حساب سفارشات مواد و کالا

این سر فصل، یکی از حسابهای دارایی در ترازنامه است. تمامی اقلام مربوط به کالای خریداری شده بین راهی که خطرات و مزایای مربوط به مالکیت آنها به شرکت منتقل شده باشد و همچنین هرگونه هزینه ای که در خصوص انجام این سفارشات انجام می گیرد منجمله ثبت سفارشات، کارمزدها و… معمولا در سرفصلی جدا از موجودی ها تحت عنوان سفارشات مواد و کالا ثبت می شوند.

سفارشات به دو دسته داخلی و خارجی هستند یعنی برخی از این سفارشات از داخل کشور و برخی از خارج از کشور انجام می گیرند.

این سفارشات که مربوط به مواد و کالا هستند ماهیتا نوعی پیش پرداخت هستند و به همین دلیل با پیش پرداخت در یک سر فصل نشان داده می شوند. اصطلاح سفارشات معمولا در رابطه خریدهای خارجی (اعتبارات اسنادی) استفاده می شود.

حساب پیش پرداخت ها

پیش پرداخت های مربوط به هزینه ها که طی یک سال منقضی خواهند شد به عنوان دارایی جاری طبقه بندی می شوند. اما اگر این پیش پرداخت ها مربوط به بیش از یک سال باشند، بخشی از آن در سرفصل دارایی های غیر جاری طبقه بندی خواهند شد.

پیش پرداخت ها شامل پیش پرداخت بیمه، اجاره، مالیات، تبلیغات، پیش پرداخت های مربوط به ارزش افزوده اقتصادی (پیش پرداخت مالیات و پیش پرداخت عوارض) و کلیه پیش پرداخت هایی که انتظار می رود ظرف یکسال تحقق یابند می باشد.

آن قسمت از پیش پرداخت که مربوط به سال جاری است (که اصطلاحا به آن حصه جاری گفته می شود)، در سرفصل دارایی جاری و باقیمانده آن در دسته دارایی های غیر جاری گزارش خواهد شد. این حساب نیز دارای ماهیت بدهکار است.

ماهیت حساب های پیش پرداخت ها کوتاه مدت در زیر مجموعه دارایی های جاری

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” حسابداری موجودی مواد و کالا و سفارشات و پیش پرداخت ها “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

2 دیدگاه

هر سؤال و یا دیدگاهی داری مطرح کن!... (خیلی سریع پاسخ میدیم)

    • پیش پرداخت ها در همه روش های حسابداری ماهیت بدهکار دارند (چراکه در دسته بندی دارایی های شرکت قرار میگیرند) ، بسته به حساب درگیر میتواند با حسابهای هزینه و یا در صورت برگشت وجه با حسابهای دارایی دیگر مثل نقد و بانک و یا در صورت تبدیل به دارایی در حساب موجودی کالا و خدمات درگیر شود. پس در زمان ثبت افزایش میزان پیش پرداخت به شرح زیر ثبت میشود
      پیش پرداخت (بد) ***
      —- نقد و بانک (بس) ***
      امیدوارم مفید بوده باشه

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.