آموزش کدینگ حسابداری بهای تمام شده و هزینه ها

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

کدینگ حسابهای بهای تمام شده و هزینه ها و نیز کارکرد این حسابها در پروسه حسابداری

در این مقاله از زیر مجموعه مقالات مربوط به کدینگ حسابداری به بررسی نحوه کدینگ بهای تمام شده و هزینه ها خواهیم پرداخت و طبقه بندی کدینگ استاندارد آن را توضیح خواهیم داد.

در اغب کدینگ ها، از کدهاى ١ تا ٩ به ترتیب براى گروه حساب هاى به شرح ذیل استفاده مى شود: (کدینگ مربوط به بهای تمام شده در گروه هفتم و هزینه ها در گروه هشتم جای می‌گیرد)

کدینگ بهای تمام شده کالای فروش رفته

بسته به آنکه فعالیت یک شرکت در چه دسته اى قرار گیرد، کدینگ متنوع تر و متفاوت خواهد بود. در زیر نمونه اى از کدینگ شرکت هاى تولیدى آورده شده است.

این مقاله در ادامه آموزش کدینگ حسابداری سرمایه و درآمدها ارائه می گردد.

کدینگ حسابداری بهای تمام شده کالای فروش رفته آموزش حسابداری در آکادمی رشد مالی

بهاى تمام شده در شرکت هاى مختلف با شاخه هاى فعالیت متفاوت با یکدیگر تفاوت دارند. در این شرکت که تولیدى است.

بهاى تمام شده کالاى فروش رفته شامل هزینه هاى مواد و دستمزد و سربار است ولى به عنوان مثال در شرکت هاى با فعالیت بازرگانى، سرفصل هاى بهاى تمام شده کالاى فروش رفته متفاوت خواهد بود.

کدینگ هزینه ها

کدینگ حسابداری هزینه ها آموزش حسابداری در آکادمی رشد مالی

در زمان تعریف سر فصل هزینه ها باید دقت داشت که گاهی تقسیم بیهوده حساب ها در ثبت اسناد وقت زیادی از حسابداران می گیرد که نتایج آن آنقدری که که هزینه داشته، استفاده آنچنانی ندارد و یک هزینه تقریبا اضافی است. بنابراین لازم است تا نیازهای گزارشگیری برای هر فعالیت نیز حتما در زمان ایجاد سرفصل های هزینه ای در نظر گرفته شود. تقسیم بندی هزینه های عملیاتی بستگی به زمینه فعالیت و سلیقه کارفا در ارتباط با گزارشات مورد نیاز قابل تغییر و جابجایی است.

در مورد هزینه ها در سرفصل های اداری و عملیاتی (تولیدی) باید این نکته را دانست که هر سرفصل مشترکی بین این دو عنوان می تواند هم در هزینه های اداری و هم در هزینه های تولیدی آورده شود.

مانند هزینه پذیرایی که می توان آنها را با تولید مرتبط کرد و در فصل هزینه های اداری و عمومی نیز هزینه های پذیرایی مربوط به پرسنل اداری و موارد غیر تولیدی را جای داد. در ارتباط با هزینه هاى حقوق و دستمزد هم مى توان در سرفصل هاى حقوق پرسنل ادارى و تولیدى به صورت جداگانه ثبت شود و یا دو حساب کل هزینه حقوق و دستمزد ادارى و تولیدى در سرفصل هاى کل داشته باشیم.

یکى دیگر از راهکارهاى ایجاد کدهاى مشترک در واحد هاى مختلف یک شرکت (مانند حقوق و دستمزد و هزینه هاى پذیرایى و… که در هر دو واحد ادارى و تولیدى استفاده مى شود)، آن است که مى توان حساب هاى معین را به صورت واحد تعریف کرد و براى نشان دادن هزینه هاى بخش هاى مختلف شرکت و تفکیک آنها از همدیگر، از کدهاى تفصیلى شناور استفاده نمود.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آموزش کدینگ حسابداری بهای تمام شده و هزینه ها “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.