آموزش کدینگ حسابداری دارایی های جاری و غیر جاری

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

کدینگ حسابهای دارایی های جاری و غیر جاری و کارکرد این حسابها در حسابداری

در این مقاله از زیر مجموعه مقالات مربوط به کدینگ حسابداری به بررسی نحوه کدینگ دارایی های جاری و غیر جاری خواهیم پرداخت و طبقه بندی کدینگ استاندارد آن را توضیح خواهیم داد.

در اغب کدینگ ها، از کدهاى ١ تا ٩ به ترتیب براى گروه حساب هاى به شرح ذیل استفاده مى شود: (کدینگ مربوط به دارایی های جاری در گروه اول و دارایی های غیر جاری در گروه دوم جای می‌گیرند)

کدینگ دارایی های جاری

بسته به آنکه فعالیت یک شرکت در چه دسته اى قرار گیرد، کدینگ متنوع تر و متفاوت خواهد بود. در زیر نمونه اى از کدینگ شرکت هاى تولیدى آورده شده است.

توضیحات را با معرفى گروه اول و زیر مجموعه هاى آن (حساب هاى معین و تفصیلى) آغاز خواهیم کرد.

کدینگ حسابداری دارایی جاری آموزش حسابداری در آکادمی رشد مالی

1- در حساب کل موجودی نقد و بانک، حساب بانک ها و صندوق و تنخواه قرار داده شده اند. در حساب های تفضیلی، برای بانکها، بانک های شعبه ها و با شماره حساب های مختلف گزارش می گردند. برای تنخواه نیز در صورتی که شرکت چند تنخواه داشته باشد، در تفضیلی تعریف می شوند.

2- همانگونه که در جدول فوق پیداست، در شرکتی که تعداد چک های برگشتی مشتریان زیاد باشد، می توان یک حساب اختصاصی در حساب های معین تعریف نمود تا بتوان حساب این اسناد را رهگیری و کنترل نمود. سرفصل های معین در شرکتی بنا بر نیاز آن شرکت در جای مخصوص به خود تعریف میشود.

ممکن است در شرکتی ، تعریف حساب جداگانه برای اسناد دریافتنی برگشتی مورد نیاز نباشد و در هر حال، تعریف و افزودن یک حساب به حساب های معین بنا بر نیاز شرکت در نوع گزارشگری خواهد بود.

3- در قسمت سایر حسابها و اسناد دریافتنى > اشخاص حقیقى مى توان نام شرکا را وارد نمود و هرگونه مبادلات آن ها بجز کاهش سرمایه را در این قسمت ثبت نمود.

4- در سرفصل مربوط به حساب ها و اسناد دریافتنى و سایر حسابها و اسناد دریافتنى، حساب معین شرکت ها و سازمانها دو مرتبه تعریف شده است.

این به دلیل آن است که در شرکت نمونه فوق، بجز مشتریان تجارى، مشتریان غیر تجارى (دوستان و شرکت هایى که مشغول معاملات غیر تجارى با شرکت هستند) نیز وجود دارند و براى مشتریانى که در راستاى عملیات شرکت فعالیت دارند، از حسابها و اسناد دریافتنى و براى دسته دیگر از سایر حساب ها و اسناد دریافتنى استفاده شده است.

5- در حساب هاى معین مربوط به حساب کل موجودى هاى کالا نیز انواع موجودى ها به تفکیک تعریف شده اند. تعریف دقیق موجودى هاى کالا در این حساب نیز بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا اگر به درستى و دقیق تعریف نشود در تهیه گردش مواد و بهاى تمام شده مواد اولیه ایجاد مشکل خواهد نمود.

6- حساب سپرده شرکت در مناقصه بانکى و ضمانت نامه هاى بانکى نیز نوعى حساب پیش پرداخت است که کاملا بازیافت شده و تبدیل به هزینه نمى شود؛ به عبارتى مبلغ آن پس از تحقق شرایط خاص آن مناقصه برگشت مى شود.

کدینگ دارایی های غیر جاری

کدینگ حسابداری دارایی غیر جاری آموزش حسابداری در آکادمی رشد مالی

در این سرفصل نیز یکی از حسابها با عنوان حساب دارایی های در جریان ساخت هستند. این نوع دارایی ها مربوط به دارایی هایی هستند که در طی بیش از یک دوره مالی ساخته می شوند.

در این حالت هر گونه هزینه مربوط به ساخت این دارایی در این حساب ثبت می شود و در انتها که دارایی مورد نظر ساخته شد، جمع کلیه هزینه های انجام شده از این حساب خارج شده و به حساب دارایی ثابت ثبت می خورد و بدین ترتیب این حساب بسته می شود. بنابراین نیاز است تا از حسابی در جهت نگهداری و کنترل هزینه های ساخت این دارایی استفاده شود.

حساب استهلاک انباشته نیز براى نگهدارى استهلاک انباشته دارایى ها استفاده مى شود. در این شرکت، تفکیک استهلاک انباشته به صورت جدا از سر فصل دارایى هاى ثابت انجام شده است. حتى مى توان از حسابى تحت سرفصل دارایى هاى ثابت نیز استفاده نمود.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آموزش کدینگ حسابداری دارایی های جاری و غیر جاری “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

2 دیدگاه

هر سؤال و یا دیدگاهی داری مطرح کن!... (خیلی سریع پاسخ میدیم)

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.