آشنایی با حساب بدهی جاری و حسابها و اسناد پرداختنی

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

بدهی های چه نوع حسابی و شامل چه زیر حسابهایی است؟

این بدهی ها شامل حقوق پرداختنی، ذخیره مرخصی استحقاقی و پاداش کار کنان خواهد بود

حساب بدهی ها

بدهی ها نیز مانند دارایی ها در ترازنامه دارای دو تقسیم بندی کوتاه مدت ( بدهی های جاری ) و بلند مدت مدت ( بدهی های غیر جاری ) می باشند و در سمت چپ ترازنامه با ماهیت بستانکار قرار دارد.

حساب بدهی های جاری

هر نوع بدهی شرکت به سایر افرای اعم از تجاری (مستقیما مربوط به فعالیت اصلی شرکت یعنی خرید مواد اولیه و کالا و خدمات) و غیر تجاری (نامربوط به عملیات اصلی شرکت)، که تاریخ سر رسید آن ها قبل از یکسال است، در دسته بدهی های جاری طبقه بندی می شوند.

اگر بدهی بلند مدت خاصی داشته باشیم که بنا به شرایط، تسویه قسمتی از آن در کوتاه مدت باشد، باید آن بدهی به دو قسمت تقسیم شود و بخش جاری و غیر جاری آن از یکدیگر جدا گردیده و جدا طبقه بندی گردد.

اگر یک بدهی از طریق گرفتن وام بلند مدت یا از طریق دارایی های بلند مدت تسویه شود، حتی اگر آن بدهی دارای سررسید کوتاه مدت هم باشد، در دسته بندی بدهی بلند مدت قرار می گیرد.

اگر در یک واحد تجاری تولید کالا یا ارائه خدمات بیش از یکسال بطول بیانجامد (مثل سد – نیروگاه و راه)، تفکیک جاری و غیر جاری بر حسب چرخه عملیاتی انجام می گیرد. از جمله بدهی های جاری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

حسابها و اسناد پرداختنی

به تعهداتی که ناشی از خرید مواد و کالا باشد گفته می شود و به دو دسته تجاری و غیر تجاری تقسیم می شوند.

آن دسته از حسابها و اسناد پرداختنی که مربوط به واحد تجاری است، حسابها و اسناد پرداختنی تجاری و در صورتی که مربوط به مواردی بجز عملیات اصلی موسسه باشند حسابها و اسناد پرداختنی غیر تجاری نامیده می شوند.

اگر این حسابها ظرف یکسال از تاریخ ترازنامه تسویه گردند کوتاه مدت و بیش از آن در دسته بلند مدت دسته بندی می شوند. به حسابهای پرداختنی بستانکاران نیز اطلاق می شود.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آشنایی با حساب بدهی جاری و حسابها و اسناد پرداختنی “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.