مزیت ها و ضروتهای استفاده از نرم افزار حسابداری

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

ضرورت استفاده از نرم افزار حسابداری

در سال هاى اخیر، استفاده از کامپیوترها و فن آورى اطلاعات، رشد و توسعه چشمگیرى داشته و در همه زمینه هاى زندگى بشر ملموس است. ضرورت استفاده از کامپیوتر در بخش هاى مختلف فعالیت هاى روزمره، به نحوى فراگیر شده که به صراحت مى توان گفت جزء لاینفک چرخه فعالیت همه سازمانها ، نهادها و شرکتها و حتى اشخاص حقیقى شده است.

در این میان، فرآیند عملیات حسابدارى نیز جزء این جریان بوده است. به ندرت مى توان کسب و کارى را سراغ گرفت که از کامپیوتر و فن آورى اطلاعات در زمینه حسابدارى و حسابرسى خود بى بهره باشد.

ورود کامپیوتر بر حیطه فعالیت حسابدارى و آشنا شدن بى چون و چراى حسابداران و حسابرسان و استفاده از تجربیات منحصر به فرد آنها در ضمن کار، و از طرف دیگر، دغدغه فکرى حسابداران براى ارائه با کیفیت گزارش هاى حسابدارى همراه با کاهش هزینه هاى انجام کار، باعث گردید تا براى اهداف مورد نظر و در جهت بهبود روش هاى مقدماتى و پیشرفته حسابدارى و حسابرسى و صرفه جویى در زمان مصرف شده و هزینه هاى آن و همچنین ارائه سرویس هاى مطلوب به واحد هاى تجارى، نرم افزارهاى متعدد و تلاش هاى فراوانى در این زمینه ها انجام گردد.

در سیستم هاى کامپیوتری، پردازش داده هاى مربوط به رویداد هاى مالى با سرعت و دقت بسیار بالایى صورت مى گیرد.

استفاده از ابزار و وسایل الکترونیک در پردازش داده ها براى تمام سیستم هاى حسابدارى و مخصوصا سیستم هاى حسابدارى موسسات بزرگ که حجم رویدادهاى مالى آنها بسیار بالا است ، مناسب مى باشد.

مفاهیم دفاتر روزنامه عمومى ، اختصاصى ، ترکیبى ، کل و معین در سیستم حسابدارى کامپیوترى نیز مشابه مفاهیم آنها در سیستم حسابدارى دستى است. در حقیقت استفاده از دفاتر مذکور در سیستم حسابدارى کامپیوترى به مراتب ساده تر از سیستم حسابدارى دستى است.

زمان صرفه جویى شده در مورد ثبت دفاتر روزنامه عمومى ، اختصاصى و ترکیبى و انتقال آنها به دفاتر کل و معین از مزایاى عمده استفاده از چنین دفاترى است که این مزیت در سیستم حسابدارى کامپیوترى به مراتب بیشتر است.

در سیستم حسابدارى کامپیوترى ، حسابدار موسسه فقط داده هاى مورد نیاز کامپیوتر را بر اساس برنامه کدگذارى نموده و توسط واحد ورودى کامپیوتر به واحد پردازش مرکزى کامپیوتر مى رساند ، بقیه عملیات ثبت دفاتر روزنامه ، کل و معین و تهیه گزارشها و صورتهاى مالى بر اساس برنامه اى که طبق اصول متداول حسابدارى از پیش نوشته شده است و با سرعت بسیار زیادى انجام مى شود.

مزیت استفاده از نرم افزار حسابداری (سیستم حسابداری کامپیوتری)

پردازش حجم بزرگی از داده ها با سرعت و کارآیی بالا

از آنجا که کامپیوتر یک ماشین محاسب الکترونیک است ، سرعت عملیات آن اصلا قابل مقایسه با عملیات دستى نیست.

در چنین سرعتى یک کامپیوتر مى تواند عملیات ثبت و پردازش یک رویداد مالى را فقط در یک میلیونیم ثانیه انجام دهد و یا عملیاتى که در یک سیستم حسابدارى دستى طى یک روز انجام مى شود را در چند دقیقه انجام دهد.

به موقع بودن مانده حسابها

حسابدارى یک فعالیت مبتنى بر اعداد است. با استفاده از نمادهاى گرافیکى نظیر چارتها و نمودارها، مى توان روندهاى مالى را بهتر ارائه داد، حال آنکه اعداد به تنهایى نمىتوانند چنین عملکردى داشته باشند. براى فهم بهتر اطلاعات، نمایش اعداد نامفهوم در قالب چارت و نمودار، مسئله را بهبود خواهد داد.با پردازش سریع داده ها در سیستم حسابدارى کامپیوترى ، حسابهاى دفاتر کل و معین به روز بوده و ثبت موجودى ها به سهولت امکان پذیر است.

حتی محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان یک شرکت نیز به موقع و بر اساس دقت بالا انجام میگیرد. اطلاعات مربوط به فروش هم به راحتى در دسترس بوده و در هر زمان آماده گزارشگیرى خواهد بود.

تهیه اطلاعات بیشتر بدون صرف هزینه اضافی

در سیستم حسابدارى کامپیوتر اى، گذشته از آن که مى توان اطلاعات به موقع مثلا فروش نسیه را در اختیار داشت، مى توان اطلاعات بیشترى از قبیل فروش روزانه قسمتهاى مختلف ، فروشندگان ، شعب و تولیدات مختلف را بدون صرف هزینه اضافى تهیه نمود.

ملاحظه مى شود که تهیه چنین اطلاعاتى در سیستم حسابدارى دستى به سهولت امکان پذیر نیست و مستلزم صرف وقت زیاد و هزینه هاى اضافى است.

بازخورد فوری

در سیستم حسابدارى کامپیوتر اى، کارمند مسئول فروش نسیه ، یک ترمینال که به صورت مستقیم به کامپیوتر متصل است ، در اختیار دارد.

بنابراین هنگام فروش نسیه ، این کارمند بلافاصله اطلاعات مورد لزوم براى انجام فروش نسیه شامل : سوابق حسابدارى مشترى ، مانده بدهى ، سقف اعتبار تصویب شده و … را از طریق همین ترمینال و با دسترسى به کامپیوتر موسسه دریافت نموده و در مورد فروش نسیه تصمیم مقتضى اتخاذ خواهد کرد.

امکان اعمال کنترل داخلی اضافی

وجود بازخورد فورى براى تصمیم گیرى و کسب سریع اطلاعات مربوط به مشتریان در مورد فروشهاى نسیه، یک مورد از قابلیت هاى بى نظیر سیستم حسابدارى کامپیوتری است که کنترل اضافى در سیستم حسابدارى موسسه برقرار مى کند.

در صورتى که اعمال این نوع کنترل داخلى هنگامى که از سیستم حسابدارى دستى استفاده مى شود و مثلا دفتر معین حسابهاى دریافتنى به روز نیست، امکان پذیر نمى باشد.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” مزیت ها و ضروتهای استفاده از نرم افزار حسابداری “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.