آموزش نکات مهم در خصوص انبار و اسناد انبارداری موجودی کالا و مواد

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

نکات مهم در خصوص انبار و انبارداری موجودی مواد و کالا

در این آموزش قصد داریم تا نکات مهم در خصوص انبار و انواع آن و نیز اسناد و مدارک مورد نیاز در انبارداری مواد و کالا را مورد بررسی قرار دهیم؛ این مطالب مقدمه در جهت آموزش انبارگردانی می باشید که در مقاله بعدی به تفصیل در مورد آن بحث خواهیم کرد.

وظایف انبارها را می توان به شرح زیر بازگو کرد:

انواع انبارها

● انبار کاملا محصور یا پوشیده:
این گونه انبارها چهار طرف انبار دیوارکشى شده و محصور است و داراى سقفى متناسب با فونداسیون و نحوه ساخت بناى انبار دارد. ورود و خروج به داخل این گونه انبارها فقط از درب هایى که به همین منظور نصب گردیده مقدور است.

● انبار سر پوشیده:
این گونه انبارها فاقد دیوار در چهار طرف آن مى باشد و فقط سقفى متناسب با وضعیت انبار دارد که به وسیله پایه هاى متناسب برقرار شده است. انبارهایى که به صورت سوله فلزى و به قصد محافظت کالا در برابر نور آفتاب و باران ساخته مى شود بدون اینکه چهار طرف آن دیوارکشى و محصور شود از جمله انبارهاى سر پوشیده محسوب می گردد.

● انبار در محوطه باز:
سقف مى این گونه انبار فاقد هرگونه دیوار و ستون و باشد و در محوطه باز کالا صورتهاى مختلف مواد و کالا نگهدارى مى شود.

نکات مهم در طراحی انبار

تقسیم بندى فرم ها براساس وظیفه انبارها به صورت زیر است:
برگ درخواست تهیه کالا، برگ سفارش کالا، برگ دستور خرید، برگ رسید کالا، برگ تقاضاى کالا، برگ حواله، برگ برگشتى کالا و برگ انتقال کالا در بین انبارها و کاردکس موجودى کالا است

- رسید انبار

این فرم از مهم ترین فرم هاى رایج انبار است و در واقع اساس کار انباردارى از آن شروع مى شود .انباردار مکلف است به محض این که کالا را تحویل گرفت بلافاصله اقدام به تکمیل و صدور رسید انبار نماید. این رسید به منزله تایید تحویل کالا تلقى مى شود.

- درخواست کالا و مواد از انبار

نحوه صدور قطعات و مواد از این قرار است که ابتدا واحد متقاضى، کالاى مورد نیاز خود را با تکمیل فرم (برگ درخواست کالا از انبار) و تایید مسئول ذیربط از انبار درخواست مى کند.

در صورت موجود بودن کالا ، انباردار به صدور (حواله انبار) اقدام مى کند و اگر جنس موجود نباشد به تنظیم فرم (درخواست خرید کالا) اقدام و یک نسخه از فرم مزبور جهت خرید به تدارکات ارسال مى شود.

در برخى موسسات، به جاى فرم هاى درخواست کالا و حواله انبار از فرم ادغام شده (درخواست و تحویل کالا از انبار) استفاده مى شود، این فرم را متقاضى تکمیل کرده و پس از تحویل کالا از طریق انبار، در ستون مربوط به تحویل گیرنده امضاء مى کند.

اصولا صدور جنس از انبار، طبق برگ درخواست کالا صورت مى گیرد، فرم (حواله انبار) هنگام تحویل کالا به متقاضى تنظیم و از طریق انبار صادر مى شود.

- برگشت کالای امانی دریافتی

از این فرم ، هنگام برگشت کالایى که قبلا از موسسه به امانت گرفته شده استفاده مى شود. فرم مزبور در انبار صادر مى شود.

- کالای غیر قابل قبول

چنانچه کالاى خریدارى شده به تایید فنى و کیفى نرسد ، انبار با تکمیل فرم (کالاى غیر قابل قبول) کالاى خریدارى شده را از طریق تدارکات به فروشنده مرجوع مى کند.

- خروج کالا از موسسه

ارسال کالا از واحدهاى مختلف به خارج از موسسه مستلزم تنظیم(برگ خروج کالا) است.

- رسید های دیگر مورد استفاده در انبارها

رسید امانى دیگران نزد سازمان – رسید برگشت امانى سازمان نزد دیگران – رسید تبدیل کالا – رسید انتقال بین انبارها – رسید برگشت از ضایعات – رسید مغایرت انبارگردانى .

- حواله های دیگر مورد استفاده در انبارها

حواله برگشت از خرید داخلى – حواله امانى ما نزد دیگران – حواله تبدیل کالا – حواله انتقال بین انبارها – حواله تحویل ضایعات – حواله بازیافت ضایعات – حواله فروش ضایعات – حواله مغایرت انبارگردانى – حواله برگشت امانى دیگران نزد ما.

شرایط و وضع عمومی انبارها

الف) وضع طبیعی انبارها

انبارها باید از لحاظ وضع طبیعى هوا، درجه حرارت و برودت، رفت و آمد بر اساس نوع و طبیعت اجناس و کالاهایى که در آنها قرار داده مى شود، ساخته شده و رعایت نکات مربوط به هوا، درجه حرارت ، سردى، گرد و غبار، نور و روشنایى، نظافت و بهداشت، سر و صدا و سایر مسایل ایمنى مربوط به محیط و فضاى انبار در آن رعایت شده باشد.

و از نظر فضاى فیزیکى و محل عبور و مرور براى کارکنان انبار، وسایل حمل و نقل همچون لیفتراک، چرخ دستى، قطعات حجیم و همچنین از لحاظ کنترل ورود و خروج و رفت و آمد اشخاص متفرقه و غیر کارکنان باید فضاى کافى در نظر گرفته شود تا سبب کندى و مشکل شدن امور و برداشتن و تحویل اجناس نگردد.

ب) وضع انبارها از لحاظ حفاظتی

انبارها از لحاظ حفاظت از سرقت، آتش سوزى، پراکنده شدن موجودى ها در اثر در دسترس بودن اقلام فاسد شدنى و یا توجه به علائم ایمنى بسته هاى کالا، باید به خوبى مورد توجه و حراست قرار گیرد، بنابراین از لحاظ حفاظتى :

انبارها باید داراى مستقل و پنجره هاى ایمن و قابل باز و بسته شدن فقط از سمت درون و دیوارهاى غیر قابل عبور باشند. انبارها از لحاظ سرقت ، آتش سوزى و سایر آسیب ها باید پوشش بیمه اى داشته باشند.

انبارها باید از لحاظ ایمنى داراى وسایل کافى، شامل نصب وسایل اعلام خطر، وسایل اطفاى حریق مانند سطل آتش نشانى حاوى شن و انواع خاموش کننده هاى دستى، کپسول گازکربنیک، هیدروکربن ها، هالوژنه و وسایل و تجهیزاتى از قبیل لوله کشى آب با فشار قوى، نردبان هاى موتورى و ماشین هاى آتش نشانى و خاموش کننده هاى سود و اسید، خاموش کننده آبى کفی و … باشند تا در موقع بروز خطر بتوان از آنها استفاده کرد.

در انبارهایى که احتمال تراکم هواى نامناسب وجود دارد، گذاشتن وسایل الکتریکى محرک هوا مانند هواکش یا بادبزن لازم است تا وضع هواى داخل انبار را مساعد کند. ورود و خروج اشخاص متفرقه باید طبق ضوابط معین و یا با اجازه مسئولین مشخص باشد آن هم فقط در مواردى که نیاز به این کار احساس شود.

توصیه و نکات ایمنی

الف) چیدن اجناس و کالاها

کالا و اجناس در انبار باید طورى روى هم چیده شوند که در اثر ارتفاع زیاد سقوط نکرده و ضرر و زیان و خسارت مالى و جانى در بر نداشته باشد.

ب) نگهداری اجناس و کالا

کالا و اجناس موجود در انبار باید طورى نگهدارى شوند که در اثر فشار و یا فشردگى و یا بر اثر تغییر در خواص فیزیکى، شیمیایى و فعل و انفعالات دیگر باعث خسارت مالى و جانى نگردد.

پ) استفاده از وسایل و ابزار کار مناسب

براى چیدن و یا جابجایى کالا و اجناس باید از وسایل مورد نیاز در چیدن یا جابجایى کالا و اجناس استفاده کرد، استفاده از لیفت تراک با شاخک ها عمدتا باید با وجود پالت در زیر کالا استفاده شود و یا لیفتراک با وسیله بغل گیر عموما براى استفاده از بسته هایى استفاده شود که بر اثر فشار بغل گیر لیفتراک آسیب نبینند و یا استفاده از نردبان زمانى صورت گیرد که اولا اجناس و کالا در ارتفاع بالا و از وزن کم برخوردار باشند و ثانیا نوع نردبان مورد استفاده با توجه به شرایط طبقه بندى کالا در انبار استفاده گردد.

نکات ایمنی درباره مواد قابل اشتعال و انفجار

در خصوص نگهدارى و چیدن اجناس و کالاى قابل اشتعال و انفجار ، صرفنظر از نوع و مصرف و کاربرد آن باید موارد زیر را در نظر داشت:

انبار باید داراى تهویه مناسب و کافى باشد تا در صورت نشت و انتشار بخار مواد قابل اشتعال ، هواى داخل انبار در حد کافى رقیق گشته تا از آتش سوزى احتمالى و آلودگى و مسمومیت و خفگى پرسنل انبار جلوگیرى شود. براى گرم کردن اتاق کارکنان در این قبیل انبارها از شوفاژ برقى ضد شعله و یا شوفاژ بخار آب استفاده شود.

مواد قابل اشتعال را باید در انبارهاى جدا از مواد دیگر و مناسب با این مواد نگه دارى کرد، ضمن اینکه باید مواد اکسیدکننده قوى و قابل انفجار و موادى که در رطوبت هوا ، داراى فعل و انفعال حرارت زا شده و یا در اثر ترکیب خود به خود آتش مى گیرند، جدا نگهدارى شوند. تابلوهاى (خطر آتش سوزى) و (استعمال دخانیات ممنوع) در مکان هاى مناسب و چشمگیر نصب شوند.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آموزش نکات مهم در خصوص انبار و اسناد انبارداری موجودی کالا و مواد “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.