تعریف حسابداری و پروسه کاری یک حسابدار چیست؟

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

تعریف حسابداری چیست؟

حسابداری عبارت است از فرآیند شناسایی، جمع آوری، تجزیه و تحلیل، ثبت، طبقه بندی، تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی یک واحد اقتصادی در یک دوره مالی معین بر اساس واحد پول ملی.

در حسابداری، رویدادهای مالی در ابتدا شناسایی شده و اطلاعات آن از طریق مدارک مثبته یعنی مدارکی که تایید کننده این رویدادها هستند (فاکتورهای خرید و فروش حواله های انبار، رسیدهای دریافت و پرداخت، انواع قبوض مانند برق و آب و گاز، چک ها، فیش های بانکی، فاکتورهای دریافت خدمات و….) جمع آوری می گردند.

ممکن است هر کدام از این مدارک مثبته دارای واحدهای اندازه گیری مختلفی باشند و یا بر اساس واحد پولی دیگری به جز واحد پول کشور باشند و بنابراین نیاز است تا آنها را بر اساس واحد پولی کشور برای کشور (ایران ریال) تبدیل نمود.

در ادامه، این رویدادها تجزیه و تحلیل گردیده و بر اساس چارچوبی مشخص ثبت می گردند. مرحله بعد طبقه بندی و خلاصه سازی این اطلاعات طبق قواعد و قوانینی معین خواهد بود.

حاصل چنین عملیاتی گزارشات حسابداری است که در شکل ها و فرمت ها و استانداردهای خاصی به استفاده کنندگان ارائه می گردند تا بتوانند در جهت تصمیم گیری از آن استفاده نمایند.

استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری چه کسانی هستند؟

به طور کلی استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری دو دسته اند: استفاده کنندگان درون سازمانی و استفاده کنندگان برون سازمانی.

بنابراین برخی از این استفاده کنندگان در داخل خود شرکت هستند و بخشی در خارج آن و بر اساس نیازهای اطلاعاتی خاص خود از همه یا قسمتی از گزارشات حسابداری استفاده میکنند. برای تمام این استفاده کنندگان، اطلاعات و گزارشات حسابداری به منزله راهنمایی برای تصمیم گیری است.

از جمله این استفاده کنندگان می توان به سرمایه گذاران، هیات مدیره، مدیران داخلی شرکت، مشتریان، فروشندگان کالا و خدمات، اعطا کنندگان وام و اعتبار مانند بانکها و موسسات مالی، دولت در جهت دریافت مالیات، سازمان تامین اجتماعی جهت دریافت بیمه و… اشاره نمود.

آنچه که واضح است این است که هر چه این اطلاعات به موقع تر، قابل اعتمادتر و قابل فهم تر باشند دارای کیفیت بالایی خواهند بود. 

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” تعریف حسابداری و پروسه کاری یک حسابدار چیست؟ “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.