کنترل حسابها و تهیه صورت مغایرت بانکی

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

روش کنترل حساب ها بانکی و تهیه صورت مغایرت بانکی چگونه است؟

تمامى حسابهاى یک شرکت بایستى با روش خاص خود تحت کنترل قرار بگیرند تا از صحت ثبت رویدادهاى مربوط به هر حساب اطمینان حاصل گردد.

عمده حساب هایى که یک حسابدار موظف به کنترل آنهاست، بانک، تنخواه گردان، صندوق، موجودى کالا، حسابها و اسناد دریافتنى و پرداختنى، حساب هاى پیش دریافت و پیش پرداخت است. سایر حسابهاى دیگر نیز از قواعدى مشابه قابل کنترل خواهند بود.

وجوه نقد با توجه به ویژگى هایى مانند سهولت نقل و انتقال، قابلیت تبدیل به هر نوع کالا، مقبولیت آن توسط عموم مردم و سایر ویژگى هاى دیگر ، از جمله دارایی هایى است که بیشتر از بقیه دارایی ها در معرض سوء استفاده مى باشد و بنابراین لازم است کنترل بیشترى نسبت به آن صورت گیرد.

یکی از کنترل هاى مؤثر بر وجوه نقد، نگهدارى آن در بانک مى باشد. امروزه بیشتر دریافت ها و پرداخت هاى عمده مؤسسات و واحد هاى تجارى از طریق سیستم بانکى صــورت مى گیرد و مؤسسات نیز ترجیح مى دهند که قســمت اعظم وجوه نقد خود را نزد بانکها نگهدارى نمایند. نگهدارى وجوه در بانک، عملاً به صورت هاى گوناگونى انجام مى گیرد. گاهى مؤسسات براى دریافت ها و پرداخت هاى خود، اقدام به افتتاح حســاب جارى نموده و هرگاه به بانک مراجعه نماید مى توانند مبلغ موجود در حســاب خود را بوسیله چک دریافت نماید. گاهی نیز مؤسسات مقدارى از وجوه خود را به صورت پس انداز قرض الحسنه یا سپرده هاى سرمایه گذارى کوتاه مدت و بلند مدت، نزد بانکها نگهدارى مى نمایند.

به طور کلى، آن قسمت از وجوه نقد که به صورت حساب جارى و سپرده هاى دیدارى، نزد بانکها نگهدارى مى شود جزء موجودى نقد مؤسسه و مبالغى که به صورت سپرده هاى سرمایه گذارى در بانک نگهدارى مى شوند و برداشت از آنها در هر زمان ممکن نمى باشد نباید جزء موجودى نقد تلقى گردد.

سپرده هاى سرمایه گذارى ثابت، که شرکت به قصد بلند مدت در آنها سرمایه گذارى نموده اســت و یا محدودیتى در برداشــت آن وجود دارد باید به عنوان ســرمایه گذارى بلند مدت در ترازنامه طبقه بندى شوند. بدین ترتیب وقتى سخن از موجودى نقد به میان مى آید تنها حساب جارى یا هر حساب دیگرى که بدون قید و شرط و در هر تاریخ قابل برداشت باشد مورد نظر مى باشد. مؤسسات ، اکثر عملیات نقدى خود را از طریق حساب جارى انجام مى دهند زیرا واریز وجه و دریافت از این حساب آسان بوده و این امر نوعى کنترل براى موجودى نقد محسوب مى گردد. 

سپردن وجوه نقد به حساب جارى، اصطلاحاً واریز به حساب بانکى نامیده مى شود و اعلامیه یا مدارکى که بانکها در قبال واریز وجه به صــاحب حســاب ارائه مى دهند « اعلامیه بســتانکار » نام دارد. دارنده حساب از جمله بستانکاران بانک بوده و بانک با ارسال اعلامیه بستانکار، به صاحب حساب اطلاع مى دهد که حساب شما در دفاتر ما بستانکار شد. از این جهت به این اعلامیه، اعلامیه بستانکار اطلاق مى گردد. برداشتهاى معمولى از حســاب جارى بانک از طریق چک صــورت مى گیرد.

هنگام افتتاح حســاب جارى، دســته چکى از طرف بانک در اختیار صاحب حساب قرار داده مى شود که شماره حساب جارى ، بر روى تک تک برگه هاى آن درج شده و اوراق آن داراى شماره سریال چاپى مى باشد. قسمت انتهایى هر چک ، ته چک ( ته سوش چک ) نامیده مى شود که جهت اطلاع بیشتر در مورد چکهاى صادر شده، نزد دارنده حساب نگهدارى مى شود.

مانده بستانکار حساب بانک (اضافه برداشت)

اگر چه دارنده حساب جارى، تنها مجاز به صدور چک حداکثر تا میزان موجودى نقد نزد بانک مى باشد، اما برخى از مؤسسات با توجه به اعتبارى که نزد بانکها کسب نموده اند ممکن است بیشتر از میزان موجودى خود، چک صادر نمایند و بانک نیز مبلغ چک را پرداخت نماید. در این حالت در دفاتر دارنده حساب ، مانده بستانکار حساب بانک در قسمت چپ ترازنامه و در طبقه بندى بدهی هاى جارى نمایش داده مى شود.

اضافه برداشت بانکى در قوانین کشور ایران قابل قبول نیست و در این حالت، مانده مربوط به اضافه برداشت به حساب تسهیلات مالى برده مى شود. و بر اساس قواعدى خاص که بانک ها براى مشتریان خاص خود که نزد بانک اعتبار دارند قائل مى شوند، مشمول پرداخت هزینه هایى مانند هزینه هاى بهره بانکى خواهد بود. در این حالت مانده بانک نیز دیگر بستانکار (خلاف ماهیت) نخواهد بود.

صورت حساب بانک

بانکها معمولاً به طور ماهانه، سالانه یا در هر موقعى که دارنده حساب تقاضا نمایند گزارشى از عملیات حساب جارى وى، جهت اطلاع و تأیید صحت عملیات مندرج در آن گزارش تهیه و در اختیار دارنده حساب قرار مى دهند.

این گزارش به « صورت حساب بانک » معروف است. صورت حساب بانک با مانده اول دوره شروع و کلیه برداشت ها (توسط دارنده حساب یا برداشتهاى قانونى که از طرف بانک صورت مى گیرد) در ستون بدهکار و کلیه وجوه واریزى در ستون بستانکار آن ثبت شده و نهایتاً مانده حساب بانک در تاریخ تهیه این صورت حساب اعلام مى گردد. جهت حصــول اطمینان و رفع اشــتباهات احتمالى و کنترل بر حســاب بانکى، مى بایست عملیات مندرج در دفاتر با ارقام گزارش شده در صورت حساب بانک تطبیق داده شود.

بدیهى است که اقلام مندرج در ستون بدهکار صورت حساب بانک باید با اقلام مندرج در ستون بستانکار حساب بانک در دفاتر مؤ سسه (دارنده حساب) و همچنین اقلام مندرج در ستون بستانکار صورت حساب بانک نیز باید با اقلام مندرج در ستون بدهکار حساب بانک در دفاتر دارنده حساب مطابقت داشته با شد. زیرا از دیدگاه دارنده حساب ، بانک یکى از بدهکاران وى بوده و بالطبع، مانده طبیعى حساب بانک در دفاتر بدهکار، و از طرف دیگر، دارنده حساب از جمله بستانکاران بانک بوده و لذا حساب وى در بانک دارای مانده طبیعى بستانکار مى باشد.

صورت مغایرت بانکى لیستى است که در مقاطع مختلف (عموما ماهانه) توسط دارندگان حساب بانکى تهیه و موارد مغایرت و اختلاف بین اسناد حسابدارى صادره توسط آنها و اسناد حسابدارى توسط بانک (بابت واریز، برداشت یا پرداخت وجه) در آن منعکس و پیگیرى لازم جهت رفع موارد اختلافى (اقلام باز) بین مانده حساب بانک نزد دفاتر موسسه و مانده حساب نزد بانک صورت می گیرد.

صورت مغایرت بانکی چیست و کی زمان تهیه آن است؟

یکى از کارهایى که معمولا حسابداران در پایان هر ماه باید انجام دهند مقایسه اقلام ثبت شده در « حساب بانک » در دفاتر شرکت با اقلام ثبت شده در صورت حساب بانکى است که معمولا بانک ها در پایان هر ماه تحویل مشتریان خود مى دهند. مانده حساب بانک در دفاتر شرکت در اکثر موارد با مانده مندرج در صورت حساب بانک تطابق ندارد.

حسابداران در پایان هر ماه بایستى پرینتى از صورت حساب بانکى را با استفاده از ارائه درخواست کتبى شرکت مبنى بر دریافت گردش ماهانه گرفته و ضمن مطابقت دادن مبالغ ثبت شده در دفاتر با اقلام ثبت شده در صورت حساب بانک، هرگونه مغایرت موجود را تعیین و در اسرع وقت دلیل آن را مشخص کنند. این فرایند از طریق صورت مغایرات بانکى انجام مى شود.

مراحل تهیه صورت مغایرت بانکی

اولین مرحله براى تهیه صورت مغایرت بانکى این است که تک تک اقلام ثبت شده در دفاتر شرکت و صورت حساب بانک را بررسى نمایید. تمامى اقلامى که در بدهکار دفاتر شرکت ثبت شده اند باید با اقلامى که در بستانکار صورت حساب بانک ثبت شده اند مقابله گردند و برعکس؛ اقلامى که در بستانکار دفاتر شرکت ثبت شده اند باید با اقلامى که در بدهکار صورت حساب بانک ثبت شده اند مقابله گردند.

اقلام مشابه با توجه به شرح آنها با یکدیگر تیک می خورند. به عبارتى باید دقت داشت که صرفا مساوى بودن اعداد در یک تاریخ الزاما دلیل بر یکى بودن رویدادها نخواهد بود و باید دقت گردد که اعداد حتما بر اساس تاریخ، شرح عملیات، شخص واریز کننده یا دریافت کننده کنترل گردیده و اقلام مشابه به این صورت با یکدیگر تیک بخورند.

در مرحله دوم باید تک تک اقلامى که در مرحله اول مقابله نشده اند مشخص شوند. این اقلام را اصطلاحا اقلام باز مى گویند و به پنج گروه زیر تقسیم مى شوند:

1- اقلام باز بدهکار دفتر

این اقلام شامل مواردى است که حسابدار شرکت آنها را در ستون بدهکار دفتر معین حساب بانک ثبت کرده است لیکن به عللى تا پایان ماه مورد نظر در ستون بستانکار صورت حساب بانک منعکس نشده است. از جمله این اقلام واریزى هایى است که از شهرهاى دیگر در وجه حساب بانکى شرکت حواله و مستندات آن به شرکت ارائه مى شود ولى وجه آن با تاخیر به بانک مى رسد. 

برخى از این وجوه را وجوه بین راهى هم مى گویند. در هنگام تهیه صورت مغایرت بانکى؛ اقلام باز بدهکار دفتر به مانده طبق صورت حساب بانک اضافه مى شود.

2- اقلام باز بستانکار دفتر

این اقلام شامل مواردى است که حسابدار شرکت آن را در ستون بستانکار دفتر معین حساب بانک ثبت کرده است لیکن به عللى تا پایان ماه مورد نظر در ستون بدهکار صورت حساب بانک منعکس نشده است. قسمت عمده این اقلام شامل چک هایى است که شرکت صادر و از حساب بانک کسر کرده ولى گیرندگان چک تا پایان ماه مورد نظر وجه آنها را از بانک وصول نکرده اند.

این گونه چک ها را چک هاى معوق مى گویند. هنگام تهیه صورت مغایرت بانکى؛ اقلام باز بستانکار دفتر از مانده طبق صورت حساب بانک ؛ کسر مى شود.

3- اقلام باز بدهکار صورت حساب بانک

این اقلام شامل مواردى است که در ستون بدهکار صورت حساب بانک ثبت شده ولى شرکت آنها را در ستون بستانکار دفتر معین حساب بانک ثبت نکرده است.

اقلام باز بدهکار صورت حساب بانک معمولا شامل هزینه هاى بانکى و سایر اقلامى است که بانک آنها را از حساب شرکت برداشت کرده لیکن به دلیل بى اطلاعى شرکت و یا تاخیر در ارسال مستندات؛ تا پایان ماه ثبت دفاتر شرکت نشده است. هنگام تهیه صورت مغایرت بانکى؛ اقلام باز بدهکار صورت حساب بانک از مانده طبق دفاتر شرکت کسر مى شود.

4- اقلام باز بستانکار صورت حساب بانک

این اقلام شامل مواردى است که در ستون بستانکار صورت حساب بانک ثبت شده ولى شرکت آنها را در ستون بدهکار دفتر معین حساب بانک ثبت نکرده است.

اقلام باز بستانکار صورت حساب بانک معمولا شامل وجوهى است که به حساب بانکى شرکت واریز شده لیکن شرکت از آن اطلاع نداشته و یا مستندات آن تا پایان ماه به دست شرکت نرسیده؛ لذا در دفاتر شرکت ثبت نشده است. هنگام تهیه صورت مغایرت بانکى؛ اقلام باز صورت حساب بانک به مانده طبق دفاتر شرکت؛ اضافه مى شود.

5- اقلامی که در دفاتر شرکت یا بانک اشتباه ثبت شده اند

علاوه بر چهار مورد اقلام باز که در بالا به آنها اشاره شد ممکن است هنگام بررسى دفتر معین حساب بانک یا صورت حساب بانک به اقلامى برخورد کنیم که حسابدار شرکت یا حسابدار بانک آنها را اشتباه ثبت نموده اند.

نکته : برخى از این اشتباهات عبارتند از: ثبت رقم به صورت غلط؛ ثبت مبلغ بدهکار در بستانکار یا برعکس؛ ثبت مبلغ مربوط به یک حساب دیگر و …

صورت مغایرت به سه روش تهیه مى شود:

در روش اول، مانده آخر دوره بانک طبق صورت حساب بانکى و مانده آخر دوره بانک طبق دفاتر در دو ستون مجزا ایجاد شده (معمولا این دوره ها ماهانه است ولى بنا بر نیاز به کنترل هاى بیشتر بخاطر گردش بالاى حساب بانکى، مى توان صورت مغایرت را در دوره هاى کوتاه تر هم ایجاد نمود) و هرگونه اختلاف بنا بر تجزیه و تحلیل هاى صحیح، به مانده حساب بانکى طبق بانک یا به مانده حساب بانکى طبق دفاتر اضافه یا از آن ها کسر مى شود.

در انتها، اعدادى که از تغییرات در مانده ها بدست مى آیند حتما باید با یکدیگر برابر باشند. هر گونه کسر یا اضافه که بتوان از طریق ثبت زدن در دفاتر شرکت آنرا برطرف نمود، انجام گرفته و اقلامى که باز مى مانند تا زمان حل شدن مغایرت در صورت مغایرت باقى خواهند ماند.

به عبارتى دیگر در این روش، مانده حساب هاى بانک در دفاتر و در پرینت بانکى باید بر اساس جمع و تفریق هاى جبرى منطقى به یک عدد واحد برسند. به این روش اصطلاحا صورت مغایرت بانکى به روش مانده واقعى مى گویند. روش مانده واقعى تنها روش مورد قبول مطابق استاندارد هاى حسابدارى است. اما با این وجود می توان صورت مغایرت بانکى را به دو روش دیگر نیز تهیه نمود.

در روش دوم مانده آخر دوره حساب بانک طبق دفاتر در یک ستون نوشته شده و کلیه اقلام بازى که بایستى به مانده بانک دفاتر اضافه یا کسر گردند، به آن اضافه یا کسر مى شوند تا در انتها به مانده حساب بانک بر اساس پرینت بانکى برسیم. به عبارتى در این روش از مانده آخر دوره مانده بانک بر اساس دفاتر به مانده آخر دوره بانک بر اساس پرینت بانک خواهیم رسید.

روش سوم نیز مشابه همین روش (روش دوم) خواهد بود؛ با این تفاوت که در این روش از مانده آخر دوره پرینت بانکى به مانده آخر دوره مانده بانک طبق دفاتر مى رسیم. پس از آنکه صورت مغایرت بانکى تهیه و اقلام ثبت شده در دفاتر شرکت مشخص شد؛ لازم است اقلام باز، بر حسب نیاز به ثبت اصلاحى در دفاتر ثبت شوند.

نکته : حسابدار شرکت باید رویداد هایى را که در دفاتر شرکت ثبت نشده و از قلم افتاده یا اشتباه شده در سندهاى حسابدارى شرکت ثبت نماید. این ثبت ها پس از انتقال به دفتر معین حساب بانکى باعث از بین بردن تعدادى از مغایرت ها خواهند شد.

پس از این بررسى و انجام برخى از ثبت ها ممکن است همچنان بعضى از اقلام باز بمانند. براى کنترل این باید در صورت مغایرت به تاریخ آخرین روز دوره مورد نظر تهیه شده و در زونکنى به صورت مجزا نگهدارى شود تا در ماه بعد (یا دوره مغایرت گیرى بعدى) تکلیف اقلام باز در این ماه نیز مشخص گردد.

مى توان بر اساس جدول زیر صورت مغایرت را طراحى نمود و از آن براى کنترل حساب بانکى استفاده کرد. صورت مغایرت بانکى در هر ماه (یا در دوره اى خاص) تهیه شده و حتى در ماه ها و دوره هاى بعد نیز تا زمانى که مغایرت برطرف نشده است همچنان اقلام باز در آن باقى خواهند ماند.

آموزش تهیه صورت مغایرت بانکی در آموزش حسابداری آکادمی رشد مالی

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” کنترل حسابها و تهیه صورت مغایرت بانکی “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.