آموزش سیستم دائمی و ادواری موجودی مواد و کالا

نویسنده :
تیم آموزش آکادمی رشد مالی

آشنایی با سیستم های موجودی کالا دائمی و ادواری

به طور کلى براى نگهدارى و کنترل حساب موجودى هاى مواد و کالا، دو سیستم (نظام) وجود دارد. یکى از این سیستم ها سیستم ادوارى و دیگرى سیستم دائمى است.

در سیستم دائمى ، موجودى مواد و کالا به صورت مستمر و مداوم در حال کنترل شدن و ثبت مى باشد. به عبارت دیگر در این سیستم، کلیه ورود کالاها که ناشى از خرید کالا یا برگشت از فروش است، همچنین کلیه خروج کالاها که ناشى از فروش کالا یا برگشت از خرید است، به صورت مداوم تحت عنوان حساب موجودى مواد و کالا نگهدارى مى شود.

از این سیستم براى کنترل کالاهایى که داراى ارزش بالا و تعداد کم و گردش کالاى پایین هستند استفاده مى شود. طلا و جواهرات یا خودرو مثال هایى از این نوع سیستم مى باشند. در این سیستم، در هر لحظه، حساب موجودى کالا در انبار، با حساب موجودى کالایى که به صورت عینى در انبار موجود است مطابقت دارد.

در سیستم ادوارى، به صورت دوره اى و معمولا یک یا دو بار در سال، محاسبات مربوط به موجودى کالا انجام می گیرد و شمارش و تطبیق کالا با مقدار واقعى و عینى انجام مى گیرد و در طى سال، بجز موارد فوق، ثبتى صورت نمى گیرد. از این سیستم، براى کنترل و نگهدارى حساب موجودى کالاهایى که داراى تعداد زیاد و گردش بالا هستند استفاده مى شود.

نکته : در هر دو سیستم دائمى و ادوارى، شمارش موجودى کالا در انتهاى سال انجام مى گیرد.

نکته: در حسابدارى، مفهوم آستانه اهمیت عددى بسیار اهمیت دارد. آستانه اهمیت عبارت است از مبلغى که کلیه مبالغ بالاتر از این عدد، داراى اهمیت براى گزارشگرى و مبالغ پایین تر از آن داراى اهمیت کمتر است.

آستانه اهمیت براى شرکت هاى مختلف متفاوت است. ممکن است مبالغ بالاتر از 5،000،000 ریال براى یک واحد تجارى اهمیت داشته باشد و براى واحدى دیگر این مبلغ در دسته اعداد بسیار کم اهمیت است.

در هر واحد تجارى، کالاهایى که داراى مبلغ کمتر از آستانه اهمیت این شرکت هستند، به محض ورود به واحد تجارى به هزینه برده مى شوند و نیاز نیست تا این کالاها به حساب موجودى کالا و تحت کنترل خاص کالا قرار گیرند. از جمله این دارایى ها، ملزومات است که برحسب مبلغ آنها، یا در همان ابتدا به هزینه یا به موجودى کالا برده مى شوند.

مقایسه ثبت های مربوط به سیستم های دائمی و ادواری

در روش دائمى ، بجز نگهدارى حساب موجودى مواد براى هر خرید، در زمان هر فروش، باید بجز ثبت فروش، ثبت مربوط به بروزرسانى بهاى تمام شده کالایى که به فروش رسیده نیز صورت گیرد. بنابراین در هنگام فروش و برگشت از فروش و تخفیفات، دو ثبت انجام مى گیرد.

تفاوت سیستم دائمی و ادواری موجودی کالا آموزش حسابداری آکادمی رشد مالی

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش نقطه شروع حسابداری

در این دوره شما با مفاهیم اولیه و روند عملی کار حسابداری آشنا خواهید شد، مفاهیمی چون پروسه شناسایی و ثبت رویدادهای مالی، شناسایی ماهیت حسابها، روش ثبت رویدادهای مذکور در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه آزمایشی، را خواهید آموخت. (این دوره شامل 3 ساعت آموزش ویدئویی و کاملا رایگان است)

پرسش و پاسخ

نظر و یا هر سؤالی در خصوص مقاله” آموزش سیستم دائمی و ادواری موجودی مواد و کالا “ دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز شما به این محتوا
Loading...

ورود | ثبت‌نام

لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
آکادمی رشد مالی
جلسه مشاوره آنلاین
ویژه مسائل مالی و مالیاتی
پشتیبانی
دسترسی سریع
این بخش در حال اضافه شدن به سایت آکادمی رشد مالی می‌باشد.